Waarom een nepprofiel voor je bedrijf op social media géén goed idee is

Waarom een nepprofiel voor je bedrijf op social media géén goed idee is

Communiteers > Blog > Blog > Waarom een nepprofiel voor je bedrijf op social media géén goed idee is

Op Facebook een profiel maken voor je bedrijf in plaats van een pagina? Of zo’n nepprofiel maken om daarmee (samen met je collega’s) een pagina voor een bedrijf te maken en beheren? Doe het alsjeblieft niet. Als ik een euro krijg voor iedere keer dat iemand bij me aanklopt met een probleem hiermee…

Problemen zoals:

  • Ik heb een persoonlijk profiel voor mijn bedrijf in plaats van een pagina en nu heb ik niet alle opties die ik zou willen;
  • Op het Facebookprofiel van mijn bedrijf kan ik geen vriendschapsverzoeken meer accepteren;
  • We kunnen niks meer met onze Facebookpagina, omdat niemand kan inloggen op ons gezamenlijk (nep)profiel;
  • Ik kan geen betalingen meer doen in mijn advertentieaccount, omdat ik geen toegang meer heb tot ons gezamenlijke profiel;
  • Ik kan niet meer inloggen in het Facebookprofiel van mijn bedrijf, omdat Facebook dat heeft geblokkeerd.

Herkenbaar? Pas hiermee op, want voor je het weet kun je niks meer met het profiel voor je bedrijf of blokkeert Facebook het zonder waarschuwing. Overigens geldt dit ook voor nepprofielen op andere social mediakanalen, zoals Instagram en LinkedIn.

Ik las laatst dat Facebook in het laatste kwartaal van 2021 zo’n 1,7 miljard nepprofielen heeft verwijderd (en 1,8 miljard in het kwartaal daarvoor).

Waarom geen (nep)profiel voor je bedrijf en wel een pagina?

Volgens de voorwaarden van Facebook (die je accepteert als je een profiel aanmaakt) mag iedereen slechts één persoonlijk profiel hebben, dat gerelateerd is aan een persoon. Dat betekent:

  • Geen profiel maken voor een bedrijf. Hiervoor zijn pagina’s bedoeld.
  • Geen nepprofiel maken (waarvan je de inlog bijvoorbeeld met collega’s deelt) om een pagina te beheren. Pagina’s beheer je met persoonlijke profielen.

Als je toch zo’n nepprofiel gebruikt voor je bedrijf of om een pagina te beheren loop je dus het risico dat Facebook het profiel verwijdert. Vervolgens heb je geen toegang meer tot je pagina en al het andere dat daaraan is gekoppeld, zoals je advertentieaccount.

De belangrijkste voordelen van een Facebookpagina ten opzichte van een (nep)profiel:

  • Onbeperkt aantal likes (een profiel kan maar een bepaald aantal vrienden hebben);
  • Zakelijke informatie delen, zoals locatie, openingstijden, producten, diensten, acties en evenementen;
  • Advertentiemogelijkheden;
  • Berichten inplannen in de toekomst;
  • Statistieken zien van je pagina, volgers en bericht;
  • Een pagina kan meerdere beheerders hebben, die bijvoorbeeld berichten kunnen plaatsen, advertenties inzetten, reageren op berichten van volgers;
  • Een pagina is zichtbaar voor zoekmachines zoals Google en dus beter vindbaar.

Voorheen kon je een profiel omzetten naar een pagina. Dat kan sinds april 2021 niet meer. Je zal dan een nieuwe pagina moeten maken. Vanuit je persoonlijke profiel! Geen zorgen, alleen beheerders van die pagina kunnen zien welke personen beheerder zijn, anderen niet.

Zo maak je een Facebookpagina (korte versie)

Ga naar https://www.facebook.com/pages/creation of via het menu met de 9 blokjes naar ‘Pagina’ onder ‘Maken’:

Volg de stappen die Facebook aangeeft. Paginanaam en categorie zijn verplicht, maar beschrijving zou ik ook zeker invullen i.v.m. de vindbaarheid van je pagina (dit wordt namelijk ook door zoekmachines herkend). Klik op de button ‘Pagina maken’ et voilà. Nu kun je de rest van je pagina vullen, zoals een profiel- en omslagfoto en meer informatie over je bedrijf.

Belangrijk: zorg voor meerdere paginabeheerders

Zoals gezegd beheer je een pagina met je persoonlijke profiel (en niet een nepprofiel waarvan je de inlog deelt met je collega’s). Heb je zojuist een nieuwe pagina gemaakt? Dan ben je automatisch een beheerder. Wil je een bestaande pagina beheren? Dan vraag je toegang aan iemand die al beheerder van die pagina is. Deze persoon kan je een beheerder maken (of een andere rol geven) via de instellingen van de pagina:

Tip: als je met meerdere collega’s en ook derde partijen, zoals een marketingbureau, aan je pagina werkt (of bijvoorbeeld advertenties inzet), is het handig om een Business Manager account te maken en daaraan je pagina, mensen en partners te koppelen. Zo heb je alles op één plek, heel overzichtelijk. Ga daarvoor naar https://business.facebook.com/overview en klik op ‘Account maken’.

Wat doe ik nou met mijn nepprofiel?

Als je er zeker van bent dat je met je echte persoonlijke profiel beheerder bent van je (nieuwe) bedrijfspagina en er ook meerdere beheerders zijn, kun je je nepprofiel verwijderen. Je kan helaas geen vrienden van dat profiel overzetten naar de pagina. Deze personen zullen zelf de pagina moeten gaan volgen/liken. Je kunt ze dat natuurlijk wel vragen te doen.

Leuk allemaal, maar HOE richt ik alles nou juist in?

Is het wat te spannend voor je om dit op de juiste manier in te richten? Kun je niet echt je weg vinden in Business Manager? Of vind je het gewoon makkelijk als iemand dit voor je regelt? Laat het ons weten, want je hoeft dit niet alleen te doen. We helpen je er graag bij.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

06 29 07 53 79​
KvK: 87719592
Bank: NL48 RABO 0159 9860 44
Cacaokade 3, Helmond​
info@communiteers.nl

Copyright © 2023 Communiteers.
Alle rechten voorbehouden.