Een absolute trend op het gebied van online marketing is de komst van Artificial Intelligence. Misschien zegt het je iets of je hebt nog nooit van deze term gehoord.
Het klinkt wellicht ingewikkelder dan dat het is, maar stiekem heeft en krijgt vrijwel iedereen hier mee te maken. Ik leg je uit wat het precies is. Het gaat hierbij om kunstmatige intelligentie, waarbij computers het menselijk werk overnemen. Denk aan slimme algoritmes, waar vrijwel elk social medium al gebruik van maakt. De basis ontstaat vanuit big data (grote hoeveelheden ongestructureerde data).
Waar moet ik het van kennen?
Hoe vaak kom je op een site dat er een chatbot tegen je begint te praten? Of de Spotify afspeellijst die aangeeft welk nieuw nummer jij wellicht interessant vindt. Of een Bol.com waarbij je op zoek gaat naar een grasmaaier, en de graskantschaar ook wordt aangeboden als relevant hulpmiddel. Je hoeft zelf al bijna niet meer na te denken. Het wordt je zo op een bordje geserveerd. Al deze informatie komt naar boven aan de hand van ons online gedrag en op basis van ons klantprofiel.
Wat kan ik ermee?
Klinkt allemaal leuk en aardig, maar wat levert het mij op? Big data en daar slim mee omgaan, is allang geen toekomstmuziek meer. Computers kunnen perfecte analyses maken en zie AI dan ook als hulpmiddel.
Binnen de online marketing kun je optimaal gebruik maken van onder andere, beeldherkenning, de inzet van chatbots, de inzet van Google ads (voorspellend zoekgedrag), marketing automation en nog zo veel meer. De meeste marketingtools hebben ook al iets van AI geïntegreerd, doe er je voordeel mee.
Waarom een musthave voor ieder bedrijf?
Een marketeer gebruikt gemiddeld zo’n 25 tools om allerlei activiteiten te kunnen uitvoeren.
Deze tools worden ingezet met verschillende doeleinden. De wereld om ons heen verandert razendsnel en de techniek waarmee we werken net zo snel. Je kunt niet om Artificial Intelligence heen.
Steeds meer tools verzamelen data om te kunnen analyseren. Daarnaast komt er door AI ook steeds meer automatisering en optimalisering van data, website en advertenties aan te pas. Dit wordt overigens niet alleen voor de marketing ingezet, maar ook op het gebied van sales is AI een musthave. Zorg dat je je concurrentie een stap voorblijft door AI op een effectieve manier in jouw bedrijf te integreren.
Wil jij hier meer over weten of kan ik je helpen aan een AI oplossing, laat het mij gerust weten. Neem contact met ons op!
Door: Clemy Coenen