Hoe voer je een benchmark uit voor je online kanalen?

Als Communiteers krijgen wij vrijwel elke dag de terechte vraag ‘ok, we hebben nu deze statistieken. Doen we het nu wel goed?’

Deze vragen kunnen wat ons betreft het beste als volgt worden beantwoord. Je doet het goed als je uiteindelijke doelstellingen zijn behaald en als de weg naar deze doelstellingen onder exact dezelfde omstandigheden zijn bewandeld met minder inspanningen/middelen dan daarvoor. Hoeveel minder inspanningen/middelen laten we hierbij even in het midden.

Het vervelende is echter dat over het algemeen de omstandigheden nóóit exact hetzelfde zullen zijn. Daardoor is in de praktijk lastig te zeggen of jouw inspanningen goed, minder goed of zelfs slecht zijn geweest.

Een andere manier om hierachter te komen is om een vergelijk te maken met de inspanningen van soortgelijke organisaties of concurrenten. Houd er hierbij wel rekening mee dat de vergelijking die je dan maakt echt een ‘appels met peren’ vergelijking zal zijn. Niet alleen de omstandigheden zullen hierbij nooit hetzelfde zijn, maar ook de context, het product of de dienst en nog veel meer…

Tóch kan het op bepaalde momenten interessant zijn eens een kijkje te nemen bij de buren. Al was het maar om te leren…Aan het einde van dit artikel delen we een aantal gratis manieren om je concurrentie te analyseren!

Waarom een benchmark goed is voor je organisatie!

Met een benchmark leer je welke kwaliteiten jij aanbiedt en wat je concurrenten bieden. Hierdoor kun je heel wat van elkaar leren. Een benchmark helpt je ook om je als organisatie beter te positioneren in de markt.  

Met een benchmark ben je in de gelegenheid om je resultaten in een perspectief te plaatsen
Stel: je bent een recruiter in de technische branche en je campagne op Facebook heeft een CTR van 3,5%. Wat zegt dat precies? Met een benchmark weet je wat de gemiddelde CTR binnen jouw branche ongeveer is. Dit geeft je houvast en maakt het rapporteren makkelijker. 

Om even te starten bij het begin: wat is een benchmark nou precies? 

Bij een benchmark houd je een vergelijkend onderzoek waarbij je de prestaties, producten of bijvoorbeeld diensten van je concurrenten of andere vergelijkbare organisaties onderzoekt en deze vergelijk je met elkaar. Alle onderdelen worden gemeten en naast elkaar gelegd. Dan wordt duidelijk wie welke sterke en wie welke zwakke punten heeft in de gemeten onderdelen.

Maar hoe voer je nou een benchmark uit in het algemeen?
Als eerste begin je met de selectie van wat er geanalyseerd en vergeleken moet worden. Denk hierbij aan begrippen zoals bereik, weergaven, interactie of aantal posts per maand. Na deze selectie ga je verder met de volgende selectie, namelijk het vastleggen van concurrenten. Nadat je dat hebt gedaan verzamel je gegevens die nodig zijn voor het onderzoek. Nu ga je vergelijken. Waar scoren de organisaties goed en minder op en waar doe jij het als organisatie goed of slecht? Nadat alle gegevens in een scoresysteem naast elkaar staan heb je een duidelijk overzicht. Nu ga je vastleggen en uitvoeren waar het beter kan. 

Benchmark methodes voor de online kanalen:
Nu wil je natuurlijk weten hoe je het beste op je online kanalen de benchmark kan toepassen. Wij hebben een paar methodes die je kunnen helpen bij de online analyse. Er zijn betaalde, maar ook gratis tools waarvan je gebruik kunt maken. 

De betaalde diensten voor het uitvoeren van jouw benchmark: 

 

Coosto

Met behulp van Coosto kun je reageren op social media vragen en opmerkingen, jouw doelgroep bereiken met social media posts en je online communicatie verbeteren door te analyseren welke thema’s rond jouw organisatie of markt besproken worden. Coosto kan in de rapportages ook een analyse van de concurrenten maken. Dit doet Coosto op basis van zoekwoorden in relatie tot de activiteiten op de eigen pagina. De resultaten geven inzicht in hoe de organisatie ten opzichte van de rest van de online wereld staat als het gaat over specifiek aangegeven zoekwoorden.

Benchmark met Coosto.

 

Kontentino

De social media tool Kontentino biedt een optie waarbij het mogelijk is de eigen Facebook- of Instagrampagina te vergelijken met andere relevante pagina’s. Hierbij vergelijkt de tool de eigen gepubliceerde berichten met de gepubliceerde berichten van de concurrent. Zo zie je het aantal gepubliceerde berichten, het aantal reacties, het aantal deelacties en ook het aantal likes op het bericht.

Benchmark met Kontentino.

 

Ubersuggest

Deze betaalde tool geeft je inzicht in de prestaties van je website. De tool onderzoekt je website en geeft je relevante inzichten op het gebied van SEO. Uiteraard kun je op dezelfde manier ook de concurrentie analyseren. 

De gratis diensten die jou kunnen helpen bij het maken van een benchmark: 

 

Facebookpagina monitoring
Deze optie vind je in de Facebookpagina statistieken op je eigen Facebookpagina.  Met deze optie krijg je de mogelijkheid om andere pagina’s in het oog te houden. Met deze optie kun je een aantal pagina’s selecteren. Na de selectie geeft Facebook aan hoe veel volgers de pagina heeft, welk percentage de andere pagina groeit t.o.v. de eigen pagina, het aantal berichten van de pagina en het aantal acties op de pagina.

Facebook pagina monitoring.

 

Facebook-pagina transparantie – Advertentie monitoring

Facebook Ad Library is een advertentie bibliotheek van alle pagina’s die op dit moment, of recentelijk adverteren op Facebook en Instagram. De advertentie bibliotheek is opgezet door Facebook om transparanter te worden over de inzet van advertenties. Voor organisaties kan het een prettige tool zijn om af en toe eens te kijken bij de concurrent en er zodoende achter te komen welke campagnes zij op dit moment draaien. 

Inzet van advertenties door Facebookpagina’s.

 

Nog wat tips om een benchmark zo goed mogelijk te doorlopen:

o   Wees voorzichtig met conclusies trekken op basis van een verschil in prestatie. Een resultaat geeft niet altijd weer hoe die positie is bereikt en hoe het in stand wordt gehouden. Geef daarom altijd voldoende aandacht aan de analyse van de uitkomsten en bestudeer ze eerst goed.

o   Kopieer de concurrent niet. Om je eigen processen te verbeteren moet je niet naar de concurrent kijken. Doel is om de concurrenten uit te dagen. Zorg daarom dat je eigen processen beter worden dan die van hen.

o    Wees eerlijk tegenover jezelf. Als uit de analyse blijkt dat je concurrenten beter presteren dan jijzelf, dan is het prima om dit te concluderen. De volgende stap is dan om je social media aanpak te optimaliseren en de verbeterpunten in de praktijk te brengen. Dit leggen we graag verder uit in dit blog.

Kunnen we je helpen met het maken van een online benchmark? Of ben je benieuwd naar de beschikbare tools om een benchmark uit te voeren? Neem gerust contact met ons op!

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

marketing-succes

Alt Tag

Een gratis kennislunch of ontbijt!

Wil je een keer sparren of brainstormen met een professional? Maak dan een
afspraak voor een gratis kennislunch of ontbijt!

Maak een afspraak!