In 6 stappen je domein verifiëren op Facebook

Je domein verifiëren

Ken je dat? Je wil een bericht plaatsen op Facebook met een link naar je website, maar het linkvoorbeeld toont niet wat je wil. Misschien een gekke afbeelding (of helemaal geen), een vreemde titel en de omschrijving klopt ook al niet. Geen paniek, dit is eenvoudig op te lossen door je domein te verifiëren, zodat je de afbeelding en tekst in je linkvoorbeeld kunt aanpassen. En dat hoeft niet moeilijk te zijn, want je krijgt van ons het stappenplan!

Eerst even kort: wat is domeinverificatie?

Jouw Facebookpagina is van jou en je website ook. Maar Facebook legt die link niet altijd. Daarom kun je het beste bij Facebook aangeven dat jouw website hoort bij jouw Facebookpagina en vice versa. Het domein van je website (tussen ‘www.’ en ‘.nl’) moet je dus verifiëren met je bedrijfspagina op Facebook.

Je domein verifiëren, hoe doe je dat?

Het verifiëren is zo gedaan. Mits je weet waar je dat moet instellen natuurlijk (en je iemand hebt die je website onderhoudt, maar daar gaan we voor nu wel even vanuit). Lees je mee?

Voordat we beginnen: om dit te doen heb je een Business Manager account nodig (ook wel Bedrijfsmanager in het Nederlands). Heb je deze nog niet? Dan is het aan te raden er een aan te maken, via business.facebook.com Als je een (of meerdere) bedrijfspagina(‘s) beheert is het sowieso aan te raden een Business Manager account aan te maken.

Stap 1

Ga naar Business Manager en vervolgens naar de Business Settings. In het menu aan de linkerkant klik je onder Brand Safety op Domains.

Stap 1a: business manager

Stap 1 B: Verificatie

Stap 2

Klik op de blauwe button Add om een nieuw domein toe te voegen. In de pop-up vul je vervolgens het domein van jouw website in. Voor ons zou dat bijvoorbeeld zijn ‘communiteers.nl’. De ‘www’ hoeft er niet voor. Klik op Add Domain.

Stap 2: domein toevoegen

Stap 3

Je ziet nu dat de verificatie Pending is, in afwachting dus. Nu moet er aan de kant van je website iets worden toegevoegd. Dit wordt wat technisch, maar als het goed is weet degene die jouw website onderhoudt (of heeft gebouwd) precies wat hij/zij moet doen als je dit doorgeeft. 

Je kunt kiezen uit twee mogelijkheden:

  1. Een code toevoegen aan de DNS records (dat zie je staan onder het tabblad DNS Verification). Deze code zie je nu in Business Manager ook vetgedrukt staan in je scherm.
  2. Een HTML bestand aan de website toevoegen (dat staat onder tabblad HTML File Upload). Hiervoor moet je een bestand downloaden dat aan de website moet worden toegevoegd.

Wat het beste werkt is om deze twee opties allebei te mailen naar degene die je website onderhoudt, zodat hij/zij zelf kan kiezen welke in jouw geval het beste is. Soms helpt het die persoon ook als je een screenshot meestuurt van de stappen die Facebook aangeeft om die code en/of bestand op de website te zetten.

Stap 3: kies een methode

Stap 4

Zodra de code of het bestand is toegevoegd, klik je in Business Manager op de groene button Verify (op het ene of het andere tabblad, dat ligt aan welke methode je gebruikt).

Stap 5

Als de verificatie is gelukt, verschijnt er naast de url een groen bolletje (in plaats van rood). Je moet nu nog je pagina aan het domein koppelen, door op Add Assets te klikken. Selecteer de bijbehorende pagina, druk op Add en vervolgens op Done. Onder Connected Assets zie je de naam van je Facebookpagina staan.

Stap 5: je pagina koppelen

Stap 6

Ga nu naar je Facebookpagina, maak een nieuw bericht en plak daar een willekeurige url van je website in. Als alles goed is ingesteld zou je nu het linkvoorbeeld kunnen aanpassen, dus zelf een afbeelding uploaden, de titel wijzigen en de beschrijving aanpassen. Zo moeilijk is dat domein verifiëren niet, toch? 

Let op: het kan even duren voordat het verificatieproces voltooid is. Lukt het dus niet meteen om na de verificatie een linkvoorbeeld op je Facebookpagina aan te passen? Wacht nog een paar uur en probeer het opnieuw.

Tip: maak en/of plan jij je content met andere tools, zoals Hootsuite, Coosto of Kontentino? Dan zou de domeinverificatie ervoor moeten zorgen dat je daarin ook de linkvoorbeelden kunt aanpassen.

Is het je gelukt? Goed bezig! Wat een verademing dat dit nu kan hè? 🙂 Kom je er toch niet helemaal uit? Neem dan even contact met ons op. We helpen je graag op weg.

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

marketing-succes
Instagram Reels: Wat is het en hoe gebruik je het?
volgers Linkedin bedrijfsprofiel

Alt Tag

Een gratis kennislunch of ontbijt!

Wil je een keer sparren of brainstormen met een professional? Maak dan een
afspraak voor een gratis kennislunch of ontbijt!

Maak een afspraak!