Wie deelt jouw content? Of wie wil je dat jouw content gaat delen? Uit een onderzoek van de New York Times’ Customer Insights Group gericht op online delen, bleek dat er 6 verschillende persona’s kunnen worden opgesteld. Welke dit zijn en hoe je deze personen kan bereiken lees je in dit blog.
- Altruïsten
Altruïsten (onbaatzuchtige personen) delen berichten om behulpzaam te zijn. Deze personen zijn bedachtzaam en vinden verbinding met anderen belangrijk. De kans is groot dat ze zich in Facebookgroep bevinden of e-mailen. Deze personen willen anderen informeren en delen graag relevante berichten.
- Carrièristen
De naam zegt het al, deze personen delen inhoud om een professionele reputatie op te bouwen. Ze zijn geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot hun branche. Ze delen daar dan ook graag belangrijke inhoud over. Deze personen bevinden zich voornamelijk op LinkedIn.
- Boemerangs
Een boemerang gooi je en die komt terug. Bij deze personen is het zo dat ze iets delen om iets terug te krijgen. Namelijk een reactie van mensen. Ze zijn op zoek naar validatie en social media helpt hen hierbij dit te vinden. Ze delen waarschijnlijk het meest op Facebook en Twitter.
- Hipsters
De niet-mainstream creatievelingen. Deze personen bouwen aan identiteit. Ze delen meestal op het allernieuwste social netwerk. Waarschijnlijk veel op Instagram. Deze persoon zal zeker niet e-mailen. Ze delen creatieve en geavanceerde inhoud.
- Verbinders
De verbinders delen inhoud om verbonden te zijn en blijven met anderen. Ze houden ervan om de leiding te nemen over groepsplannen. Deze mensen delen en reageren vooral veel inhoud op Facebook.
- Selectieven
De selectievelingen onder ons zijn kieskeurig over welke inhoud ze delen en met wie ze dit delen. Ze zijn informatief en attent, maar ook een beetje voorzichtig. Deze personen hebben een hekel aan fake-news. De kans is groot dat ze delen via direct-message of e-mail.
Kennis is macht
Het kennen van psychologie achter het waarom en hoe mensen delen, zal je helpen deze mensen het best te bereiken. Je moet weten op wie je jouw berichten richt voordat je ze kunt betrekken. Personaliseer dus en speel in op de emoties van de doelgroep.
Waarde toevoegen & vertrouwen winnen
Het is belangrijk dat je jouw inhoud waardevol maakt voor je publiek. Geef ze een reden om te delen of reageren. Het mag niet alleen reclame zijn voor jouw bedrijf. Zorg ook dat je het vertrouwen wint. Wees authentiek en transparant en luister en reageer daarbij actief. Als mensen betrokken zijn, voelen ze zich waardevol wat uiteindelijk loyaliteit bevordert.
Zo zie je maar dat iedereen anders is en het daarom heel belangrijk is om te ondervinden wie je wil bereiken. Wees anders en creatief in je content en speel in op emoties. Heb je nog hulp nodig bij het maken van deze creatieve content? Zorg dan dat je de tips in onze andere blogs niet mist! Je kunt natuurlijk ook altijd even contact openemen!
Lees ook:
Aandacht verdienen met interactieve content
Het gebruik van afbeeldingen en video in marketing