Wat is e-mailmarketing?
E-mailmarketing is een vorm van direct marketing om (commerciële) boodschappen naar een doelgroep te sturen. E-mailmarketing wordt al sinds 1978 ingezet. Momenteel bevindt zij zich in de volwassenheidsfase van de levenscyclus. Je zou denken dat zij vervolgens naar de ‘neergangsfase’ zal doorgaan… Echter zorgt de combinatie van beschikbare data en de functie van e-mailmarketing er voor dat de innovatieve lijn wordt opgepakt. E-mailmarketing wordt steeds belangrijker in de marketingmix. Tijd om te investeren dus!
Investeren in marketing automation
E-mailmarketing is nog steeds één van de marketingkanalen met de hoogste ROI (return on investment). De relatief lage kosten, de meetbaarheid, de mogelijkheid tot personalisatie en tot cross- en upsell maken het een interessant marketingmiddel.
Eén van de redenen die het tegenwoordig interessant maakt om hierin te investeren betreft de mogelijkheid tot inzet van geautomatiseerde campagnes. Hierbij ga je verder dan het versturen van een nieuwsbrief. Je kan inspelen op actueel klantgedrag. Denk bijvoorbeeld aan verjaardagen en achtergelaten winkelmandjes. Maar ook aan voorheen gelezen e-mails waarin is doorgeklikt naar content op je website. Door gebruik te maken van e-mailmarketing software kun je zorgen dat je klant een persoonlijk mailtje ontvangt; +1 touchpoint!
Segmenteren en personaliseren
Met e-mailmarketing kan je targeten op bepaalde klantsegmenten. Zo vergroot je de relevantie en daarmee het succes van de mail. Dit betekent dat je niet één algemene nieuwsbrief naar de hele database verstuurt, maar de mailing personaliseert voor de ontvanger.
Je kunt segmenteren op demografische gegevens zoals leeftijd of geslacht, maar ook op gedrag en interesses. Naar aanleiding van het gedrag dat je klant op je website en in eerdere mailings vertoont. Op welke webpagina’s is hij actief? Dan ligt daar zijn interesse! Wanneer je daarop inhaakt met de mailing, vergroot je de relevantie en zo de mogelijkheid dat je klant overgaat tot conversie.
In het geval van een webshop weet je wanneer een product is gekocht en hoe lang hij meegaat. Wanneer de levensduur bijna voorbij is, kun je je klant motiveren om opnieuw bij jou te kopen. Je kunt een upsell stimuleren en zelfs een complementair product aanbevelen. Ook voor bedrijven die geen producten verkopen is de mogelijkheid tot segmentatie interessant. Geef je bijvoorbeeld workshops of lezingen? Dan kun je aan het gedrag van je klant achterhalen in welke soort hij geïnteresseerd is en de content in je mailings daarop sturen.
E-mailmarketing software
Dit proces wordt door e-mailmarketing software steeds meer geautomatiseerd. Bij Communiteers maken we gebruik van het programma ‘SharpSpring’; een handige tool waarbij marketing automation tot zijn recht komt. Lees hier hoe wij SharpSpring inzetten. Naast deze tool zijn er natuurlijk nog een hoop andere systemen die je kunt inzetten, zoals MailChimp, SendGrid en Copernica.
INTERESSANT!
Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van e-mailmarketing? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen! Vul ons contactformulier in, mail naar bas@communiteers.nl of bel: 06 29 07 53 79.