Threads is een app gemaakt door Meta, hetzelfde bedrijf achter Instagram en Facebook. Het lijkt op X (Twitter), omdat je openbare gesprekken kunt zien en delen. Threads werd op 5 juli 2023 gelanceerd in de VS en sinds 14 december 2023 is het ook beschikbaar in de Europese Unie. Op dit moment heeft Threads al meer dan 160 miljoen gebruikers. Dat was in augustus vorig jaar nog maar 100 miljoen. Elke dag komen er steeds meer gebruikers bij. Je zou dus wel kunnen zeggen dat dit nieuwe medium een blijvertje is en daarbij interessant kan zijn voor jou als ZZP’er of werknemer van een bedrijf.
Wat kun je met Threads?
In Threads kun je berichten plaatsen, reageren op anderen en interessante profielen volgen. Berichten en reacties zijn kort, tot 500 tekens, en kunnen tekst, links, foto’s, video’s of een mix daarvan bevatten. Video’s op Threads mogen tot 5 minuten lang zijn.
Je hebt een Voor jou pagina. Op deze pagina (ook wel ‘feed’ genoemd) zie je alle berichten waarvan Threads denkt dat jij deze interessant vindt. Ook al volg je sommige mensen niet, krijg je de berichten alsnog te zien. Als je deze berichten langer bekijkt of likes geeft, registreert Threads dit als iets positiefs en krijg je in het vervolg meer van dit soort berichten aangeboden op je tijdlijn. Dit werkt anders dan Instagram zelf, waar je alleen berichten in je tijdlijn ziet van mensen die je volgt, naast de advertenties die zo nu en dan oppoppen.
Naast de Voor jou pagina is er ook een Volgend pagina. Hier krijg je alle Threads te zien van mensen die je volgt. Op beide pagina’s zie je ook reacties onder Threads. Zit je bijvoorbeeld op de Volgend pagina en bekijk je een bericht van iemand die je kent, dan zie je ook de reacties van mensen die je niet volgt. Zo leer je meer mensen kennen op Threads en is je bereik groter.
Je wisselt tussen de twee pagina’s door bovenaan op het logo te tikken. Daarna verschijnen de twee opties om tussen te kiezen.
Acties op Threads
Niet alleen kan je zelf dingen plaatsen. Je kunt ook berichten liken van anderen, berichten delen en daarbij iets zeggen, of gewoon zonder commentaar delen. Hetzelfde als bij X dus.
Adverteren op Threads
Op dit moment is het niet mogelijk om te adverteren op Threads. Dit omdat Meta het platform zo snel mogelijk wil laten groeien en bang is dat advertenties nieuwe (of al bestaande) gebruikers zullen afschrikken. Ons vermoeden is wel dat binnen de kortste keren Threads, net als andere social media platformen, advertenties gaat inzetten als verdienmodel.
Waarom is Threads dan wel interessant voor je bedrijf?
Met Threads bereik je meer mensen dan dat je op Facebook en Instagram zal doen. Door de Voor jou pagina is het makkelijker om nieuwe volgers te genereren en mensen te bereiken. Berichten of meer luchtigere dingen die je niet snel op andere social media kanalen plaatst, omdat ze misschien niet relevant genoeg zijn om daar een complete post aan te wijden, zijn juist handig om in te zetten op Threads. Maak de berichten luchtig, gooi er een dosis lichte humor in en kijk eens wat eruit komt.
Je kunt bijvoorbeeld Q&A vragen stellen, waar mensen dan op kunnen reageren. Zo komen er meer reacties, krijgen meer mensen je Thread te zien op hun tijdlijn en is er ook nog de kans dat je een meeslepende discussie start.
Als je Threads goed leert kennen en weet te gebruiken, is het waarschijnlijk dat je betere banden creëert met je publiek en klanten. Door het gebruiken van Threads kan jij als bedrijf exclusiviteit uitstralen en meer publiek bereiken dan op andere apps. Dus ook al is adverteren (nog) niet mogelijk, je doet er absoluut niet verkeerd aan om nu alvast een Threads account te beginnen en de wereld kennis te laten maken met jouw bedrijf. Voor de marketingwereld is dit een app met grote potentie.
Conclusie
Threads is een snel groeiend platform dat niet alleen leuk is om te gebruiken, maar ook handig is om je bedrijf of merk te laten groeien en nieuw publiek en potentiële klanten te bereiken. Ook bouw je een sterkere band op met de mensen die je al volgt. De berichten en ideeën die te klein lijken om op andere social media platformen te plaatsen, zijn de perfecte berichten om je Threads mee te vullen. Threads is een platform dat je als bedrijf absoluut niet uit het oog moet verliezen.