“If you can’t buy them, beat them” moet Facebook, moederbedrijf van Instagram hebben gedacht. Na Instagram Stories, dat is afgeleid van Snapchat, is afgelopen week Reels op Instagram uitgerold. Reels is gebaseerd op het, vooral bij jongeren, populaire platform TikTok. Wat Instagram Reels is en hoe het werkt leggen we je uit!
Facebook blijft hard strijden om de allergrootste te blijven op het gebied van sociale media. Na de overname van Instagram en WhatsApp, de toevoeging van Stories en recentelijk de overname van het gifjesplatform Giphy, slaat Facebook nu toe met Reels. Een goede timing als je kijkt naar geruchten die rondgaan om TikTok in onder andere de Verenigde Staten te verbieden.
TikTok
TikTok is in 2017 internationaal uitgerold nadat het onder de naam Douylin met 100 miljoen gebruikers al mega populair was in China. De app heeft inmiddels meer dan 800 miljoen actieve maandelijkse gebruikers waaronder meer dan 700.000 Nederlandse gebruikers.
Met de TikTok app kun je korte filmpjes maken en deze vervolgens van stickers en effecten voorzien. Populaire filmpjes zijn onder meer mensen die dansen, zingen of playbacken. De meeste filmpjes hebben een lengte van 15 seconden. Gebruikers kunnen filmpjes van een like of een comment voorzien. Het algoritme van TikTok kijkt mee en ziet wat jij leuk vindt, daarop worden video’s aanbevolen.
Instagram Reels
Ook op Reels is een 15 seconden durende video de basis. Je kunt de video voorzien van effecten en muziek. Wanneer je zelf een Reel opneemt verschijnt er een extra tabblad op je profiel. Naast je eigen feed, beelden waarin je bent getagd en IGTV staat er nu ook Reels. Daarnaast verschijnt je Reel op de Explore-tab waar je ook van anderen de Reels kunt bekijken.
Zo werkt het
Ben je nieuwsgierig en wil je zelf aan de slag? Zo werkt Instagram Reels. Om een nieuwe Reel aan te maken klik je op het camera icoon linksboven dat je ook gebruikt voor Stories. Vervolgens swipe je onderin naar Reels waar je aan de slag kunt! Links in beeld verschijnen een aantal iconen die je opties geven voor je Reel:
- Je kunt audio toevoegen aan je Reel. Hierin heb je de keuze tussen eigen audio of die uit je muziekbibliotheek. Wanneer je eigen audio gebruikt kunnen andere gebruikers deze ook weer toevoegen aan hun eigen Reel.
- Je kunt het tempo van je video aanpassen om deze langzamer of juist sneller te laten afspelen.
- Dan heb je de effectenoptie. Deze geeft je toegang tot filters en AR-effecten.
- De timer geeft je de optie om jezelf te filmen zonder dat je de telefoon hoeft vast te houden.
- En als laatste optie kun je de video uitlijnen. In je Reel kun je meerdere videoclips combineren. Met de uitlijnfunctie kun je hier een mooi vloeiend geheel van maken.
Naast het in-app opnemen van de video heb je ook de mogelijkheid om eerder opgenomen video’s in Reels te gebruiken.
Als de Reel klaar is kies je een thumbnail die als afbeelding wordt getoond in het overzicht en voeg je hashtags en een omschrijving toe.
Reels voor bedrijven
Wij zijn zeker enthousiast over Reels. Dit geeft voor bedrijven weer een kans om binnen de Instagramomgeving, en waarschijnlijk later ook advertentieomgeving, op een creatieve manier contact te maken met de doelgroep. Wat dit alles betekent voor het gebruik van TikTok zal de tijd ons leren. Maar wij zijn er van overtuigd dat dit een mooie aanvulling is voor Instagram.
Wil je meer informatie? Kijk dan op de pagina van Instagram: Of neem contact met ons op!