Misschien maak je er zelf nog geen gebruik van, maar heb je er vast en zeker al eens van gehoord, gelezen of heb je stiekem meegekeken op de telefoon van je kinderen. TikTok groeit steeds meer en heeft de aandacht van menig internetgebruiker te pakken.
TikTok als Marketing tool
Het is een populaire app onder jongeren, maar de groep jong volwassenen (en zelfs 40-plussers) zijn er ook steeds meer vertegenwoordigd. Met meer dan 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers is TikTok in korte tijd uitgegroeid tot een van de grootste social mediaplatforms ter wereld. Wat begon als een leuke app voor videostreaming, heeft de marketing- en reclamewereld razendsnel veroverd. En ook de manier waarop merken content maken en delen volledig veranderd.
In tegenstelling tot Instagram is er nog relatief weinig content op TikTok. Dat betekent dat je met hetzelfde aantal volgers als op Instagram in theorie meer mensen bereikt op TikTok. Dit maakt het dus super interessant om content voor TikTok te gaan maken. Met dezelfde effort bereik je meer mensen. Daarnaast bestaat de kans dat je content op TikTok viral gaat. Wat betekent dat je soms tot wel duizend keer meer views op je video kan krijgen dan op andere social mediakanalen.
Mogelijkheden voor bedrijven
Sinds kort is het ook mogelijk om binnen Nederland op TikTok te adverteren. Dit is interessant, omdat er nu nog relatief weinig bedrijven gebruik van maken. Voor een klein bedrag breng je jouw content onder de aandacht van een grote groep gebruikers. Dit is dan andere content dan je voor je andere social mediakanalen zou maken, je hebt eigenlijk bijna een TikTokstrategie nodig om goede content te kunnen maken.
Op basis van specifieke targeting zoals geslacht, leeftijd en interesses kun je ervoor zorgen dat jouw advertenties zichtbaar zijn voor jouw doelgroep. Hierbij moet je wel rekening houden met het gedrag van je doelgroep.
Super snel bereik op bouwen
Ondernemers die een bedrijf hebben dat actief is op social media, kunnen makkelijk een koppeling maken met hun andere accounts, zoals Instagram of YouTube. Deze link plaats je in je bio op TikTok, waardoor gebruikers door kunnen klikken naar de andere accounts van je bedrijf en je website. Je kan gemakkelijk een account aanmaken op TikTok: For business.
Met TikTok-advertenties kom je tevoorschijn in de ‘tijdlijn’ van de TikTokgebruikers die in jouw omschreven doelgroep zitten. Advertenties op TikTok worden weergegeven in een verticaal formaat. Gebruikers zien deze advertenties dan terwijl ze scrollen en kunnen daarbij worden beïnvloed of geïnspireerd. De content die je als bedrijf gaat maken moet persoonlijk zijn, zodat gebruikers zich betrokken voelen. De content is niet per se bedoelt voor conversie, maar het is wel mogelijk. Het gaat om authenticiteit en vertrouwen. Zo creëer je merkvertrouwen dat belangrijk is voor je merkimago! Dat is precies wat je wil als bedrijf! Je leest hier meer waarom jouw marketing misschien geen succes heeft.
Hebben we je overtuigd, maar weet je niet waar je moet beginnen? Vul onderstaand formulier in en wij helpen je graag op weg!