Het vinden van de juiste kandidaten voor vacatures is een uitdaging voor recruiters en HR-managers. En met alleen maar delen van vacatures ga je het tegenwoordig niet meer redden. Advertentiecampagnes zijn een effectieve manier om jouw vacatures onder de aandacht te brengen en de juiste kandidaten te vinden, maar hoe zorg je ervoor dat potentiële nieuwe collega’s voor jouw organisatie kiezen? Of misschien zelfs nog niet over een nieuwe baan nadachten, maar tóch de stap naar jouw bedrijf willen zetten? Het antwoord ligt in de uitspraak eerst zaaien, dan oogsten.
Allereerst 5 stappen die je als basis moet doorlopen als je met een online advertentiecampagne aan de slag gaat. Scroll gerust naar stap 4 als je meteen wil weten waar dat zaaien/oogsten verhaal over gaat.
1. Identificeer de juiste doelgroep
Voordat je begint met het adverteren van jouw vacatures, is het belangrijk om de juiste doelgroep te identificeren. Een goed begrip van de functie-eisen, vaardigheden en ervaring die vereist zijn voor de vacature kan helpen bij het bepalen van de doelgroep. Zoek naar kandidaten met specifieke kenmerken, zoals opleiding, locatie, ervaring of specialisatie. Maak gebruik van demografische targeting en interesse targeting om jouw advertenties te richten op de juiste doelgroep.
Bepaal de behoeften van de doelgroep
Wat zijn redenen voor de doelgroep om van baan te wisselen? Tegen welke ‘problemen’ lopen ze nu aan in hun huidige functie? Wat zijn redenen om juist voor jouw organisatie te kiezen en niet voor de concurrent? Als je deze behoeften scherp hebt en outside in denkt in plaats van inside out (een veelgemaakte fout), dan kun je hiermee aan de slag in je vacaturetekst en je advertentiecampagne (zowel tekst en beeld).
Kies de juiste advertentiekanalen
Er zijn verschillende kanalen om jouw vacatures te adverteren, waaronder Google Ads, LinkedIn Ads, Facebook Ads en Indeed Ads. Het is belangrijk om de kanalen te kiezen die het meest geschikt zijn voor jouw doelgroep en vacatures. Google Ads kan effectief zijn om jouw vacatures bovenaan zoekresultaten te plaatsen, terwijl LinkedIn Ads een krachtig kanaal kan zijn voor het werven van professionele kandidaten. Facebook Ads en Indeed Ads kunnen effectief zijn voor het aantrekken van een breder publiek en het vergroten van jouw merkbekendheid.
Daarnaast zijn er nog meer opties voor jouw campagne, want met een advertentie alleen red je het niet. Denk bijvoorbeeld aan: een juiste landingspagina met sollicitatiemogelijkheid, een chatbot die eerste reacties (laagdrempelig) afvangt, WhatsApp gesprekken starten vanuit een advertentie en contactgegevens direct vanuit de advertentie ophalen.
Schrijf effectieve advertentieteksten
Bij het schrijven van de advertentieteksten is het belangrijk dat je twee verschillende doelen hebt: zaaien en oogsten. Met het zaaien wil je de aandacht trekken van potentiële kandidaten en hun interesse wekken, zodat ze in de toekomst mogelijk bij jouw organisatie willen solliciteren. Bij het oogsten richt je je op de kandidaten die al actief op zoek zijn naar een baan en klaar zijn om te solliciteren. Let op: hierbij is beeld ook belangrijk, dus zorgt dat de video, afbeelding, animatie ook is afgestemd op het zaaien/oogsten principe!
Eerst zaaien…
Advertenties die gericht zijn op zaaien moeten aantrekkelijk en overtuigend zijn. Uitgaande van de behoeften van de doelgroep (uit stap 2) ligt de focus nu platgezegd op het promoten van jouw organisatie en het creëren van interesse bij potentiële kandidaten. Je kunt hierbij denken aan het laten zien van de bedrijfscultuur, hoe het is om in jouw organisatie te werken en arbeidsvoorwaarden zoals flexibele werktijden en mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Verder is het belangrijk dat de kernwaarden van jouw organisatie te herkennen zijn, in tekst en/of beeld.
Dan oogsten…
Advertenties gericht op oogsten zijn meer gericht op de vacature zelf. De advertentietekst moet duidelijk de verantwoordelijkheden van de vacature beschrijven (en eventueel de functie-eisen) en waarom jouw organisatie de juiste keuze is voor de kandidaat (ga hierbij dus ook uit van de behoeften/‘problemen’ van de doelgroep vanuit hun huidige functie.
Bereik ook de latent werkzoekenden
In de zaaien- en oogstenperiode kunnen advertenties verschillen in hun aanpak en doelstelling. Tijdens een zaaien-periode wil je met name awareness/bekendheid creëren en de interesse van potentiële kandidaten wekken. Niet alleen de actief werkzoekenden (dat is 11% van de bevolking), maar ook de latent werkzoekenden. Deze tweede groep is goed voor 47% van de bevolking, die wel open staat voor een nieuwe functie. In een oogsten-periode ligt de nadruk meer op de vacature en het vinden van de juiste kandidaat, dus dan is het doel van je advertentiecampagne eerder verkeer naar de vacature op de website en/of direct contact leggen met geïnteresseerden.
Extra tip: ook de targeting van de doelgroep kun je in de oogsten-periode aanpassen. In plaats van iedereen te benaderen die aan een bepaalde functieomschrijving voldoet, kun je je met retargeting bijvoorbeeld richten op mensen die de vacature op de website al hebben bezocht of bepaalde advertenties uit de zaaien-periode hebben gezien. Zo bereik je de personen die al wat meer geïnteresseerd zijn in werken bij jouw organisatie.
Meet de resultaten
Het is belangrijk om de resultaten van jouw advertenties te meten, zodat je kunt zien welke kanalen en advertenties het beste werken, om zo ook tussentijds bij te sturen. Zet daarom ook altijd meerdere advertenties tegelijk in, om te zien welke het beste presteert en daarop voort te borduren.
Gratisss
Pak deze gratis download mee met nog meer tips voor het online werven van medewerkers. Of laat je vacaturetekst gratis checken door een van onze ervaren recruitment marketeers.
Meer weten?
Zaaien en oogsten klinkt simpel, maar daar komt toch veel bij kijken. Kunnen wij je helpen jouw vacatures om te zetten naar een effectieve online wervingscampagne? Stuur ons een berichtje en we nemen contact met je op!
PS: dit blog is geschreven met behulp van ChatGPT. Wil je meer weten over hoe ChatGPT jou kan helpen met jouw (marketing)werkzaamheden? Lees ons andere blog over ChatGPT of stuur even een berichtje.