De aandacht verdienen met Instagram Stickers

De aandacht verdienen met Instagram Stickers

Communiteers > Blog > Blog > De aandacht verdienen met Instagram Stickers

Jarenlang was de swipe-up een toonaangevend onderdeel van Instagram-stories. Met een simpele swipe kon je de kijkers van je story op een organische manier naar je website, video of webshop leiden. Sinds deze maand is deze functie alleen nog beschikbaar bij betaalde campagnes. Voor reguliere stories is deze vervangen door de sticker, die je op elke willekeurige plek in je story kan plakken. Achter deze stickers zit een URL verstopt, die je direct naar de gewenste website leidt. Volgens Instagram om ‘creatieve creators meer vrijheid te geven’.

10k volgers (hoeft niet meer, update!)
Net als bij de swipe-up-functie, is ook deze sticker pas op een organische manier in te zetten als je account meer dan 10.000 volgers heeft. Voor iedere gebruiker die wel een link wil delen, maar niet dat desbetreffende aantal volgers heeft, was het mogelijk dit in betaalde campagnes te doen. Dit blijft onveranderd: in betaalde stories (advertenties) blijft de swipe-up bestaan en ontbreekt dus ook nu nog de stickerfunctie.
Update: begin november communiceert Facebook – het moederbedrijf van Instagram – dat zeer binnenkort wordt afgestapt van het minimum aantal volgers, en dat iedereen de URL-stickerfunctie kan gebruiken.

Voordelen
Doordat de swipe-up ook visueel uit je story verdwijnt, ziet een meerdelige story er nu beter gestroomlijnd uit. Dit kan ervoor zorgen dat bezoekers meer en langer blijven doorlezen en kijken. Instagram communiceert dat ze ‘content creators meer vrijheid willen geven in het mooi opmaken van stories’, dus onder andere door een beter geheel te maken van verschillende stories die samen één verhaal vertellen.

Een groot voordeel in het vergaren van organisch bereik is dat een story met sticker kan worden doorgestuurd via DM. Dit kon met een story met swipe-up niet. Zo kan je bijvoorbeeld je product mooi visualiseren in je Instagram-verhaal, en deze voorzien van een sticker. Als men dit interessant vindt en met vrienden of kennissen wil delen, levert dit meer directe weergaven en verkopen op. Een betaalde advertentie met swipe-up kon wel worden doorgestuurd via DM, en dit blijft voorlopig ook ‘gewoon’ mogelijk.

Nadelen
Een swipe-up viel gelijk op, en bovendien was het zo’n bekend fenomeen onder gebruikers van de app, dat het swipen soms bijna automatisch ging. De bezoekers van je Instagram-profiel zullen moeten wennen aan de stickers, net als dat jij moet wennen aan hoe en waar in de stories een geschikte plaats en tijd is om de sticker te plaatsen.

Ook de sticker-functie is enkel beschikbaar voor accounts met meer dan 10.000 volgers, of accounts die betalen voor advertenties via de stories. Wel heeft Instagram aangekondigd dat er wordt gekeken naar opties om ook met minder volgers deze functie toe te kunnen passen. Hier is echter nog geen datum over gecommuniceerd.

Aandacht verdienen
Kortom, volop reden om anders naar je Instagram-stories te gaan kijken. Verdien je de aandacht met een mooie visual en plaats je de sticker een story verder? Of ‘verstop’ je hem in het visuele of maak je er in het design zelfs speciaal ruimte voor? Keus genoeg. Feit is dat er meer vrijheid is en het nog meer gaat om de aandacht verdienen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

06 29 07 53 79​
KvK: 87719592
Bank: NL48 RABO 0159 9860 44
Cacaokade 3, Helmond​
info@communiteers.nl

Copyright © 2023 Communiteers.
Alle rechten voorbehouden.