Voordat je op social media een campagne inzet, is het belangrijk om te besluiten wat je doel is. Wil je meer verkeer naar de website, leads verzamelen waardoor mensen zich bijvoorbeeld kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief of juist zorgen voor meer merkbekendheid? Zodra je je doelstelling weet, kun je je advertentie(s) goed inrichten en op het juiste moment de juiste doelgroep gaan targeten met de content.
De resultaten uit de campagnes laten zien welke posts converteren, of je de juiste doelgroep bereikt en of jouw content aansluit bij de wensen en behoeften van die doelgroep. We leggen je hieronder uit welke statistieken er zijn en welke belangrijk zijn om te meten of jouw resultaten in lijn zijn met je verwachtingen.
Bereik
Bereik is het aantal unieke personen dat jouw advertentie of content heeft gezien. Écht gezien. Als jouw bereik dus 100 is, dan hebben 100 mensen jouw advertentie of update gezien.
Weergaven
Weergaven zijn de keren dat jouw advertentie of update is weergegeven op een scherm. Als je advertentie is getoond aan 100 mensen en iedereen heeft de advertentie twee keer gezien, dan heeft de advertentie 200 impressies. Het aantal weergaven is daarom bijna altijd hoger dan het bereik.
Reacties op bericht
De reacties die mensen onder een bericht zetten worden hier weergegeven.
Gedeelde berichten
Het aantal keer dat je bericht is gedeeld.
Klikken op links
Het aantal keren dat er op de link is geklikt in het bericht.
Voorbeeld:
Ga je dieper in op de resultaten van een campagne waarmee je mensen doorverwijst naar je website en wil je weten wat de doorklikratio (click-trough rate) is? De doorklikratio van je campagne is het percentage van mensen die op je advertentie klikken. Het gemiddelde ratio van Facebook is 0,9%, 1,51% voor Twitter en 0,26% voor een LinkedIn advertentie.
De CTR van jouw social campagne is belangrijk omdat het een indicator is voor de kwaliteit van je post. Hoe meer mensen op de link klikken, hoe relevanter je advertentie is voor je doelgroep.
Voorbeeld:
Heb je vragen over deze of andere statistieken en wil je jouw resultaten eens doornemen met een van onze data-experts? Dit kan. Stuur een mail naar info@communiteers.nl en we kijken graag met je mee!