Terugblik en vooruitkijken naar 2020

Blog bas

Er is het afgelopen jaar van alles gebeurd in marketingland. Bas praat je bij over welke impact de social media kanalen hebben en wat zijn verwachtingen richting de toekomst zijn.

Wat is er het afgelopen jaar allemaal gebeurd in marketingland?

Als we kijken naar de social media platformen dan blijkt dat LinkedIn stabiel is en zelfs lichte groei te bespeuren is. Meer mensen maken gebruik van het platform, mede doordat dit de laatste jaren een ‘verplichting’ wordt vanuit scholen om actief te zijn op LinkedIn. 

De grootste speler is natuurlijk Facebook, ondanks dat het dit jaar een flinke klap heeft gehad. Het nieuws dat is uitgebracht over de Amerikaanse verkiezingen en het ontwikkelen van de digitale munt heeft gezorgd voor tegenslag. Principieel kritische gebruikers zijn afgehaakt, maar ondanks deze tegenslagen is het nog steeds het grootste social media kanaal van het moment. Opvallend is dat Facebook een platform is geworden waar mensen juist informatie tot zich nemen en minder informatie delen.

Interview Bas

En natuurlijk, Instagram blijft groeien! Dit komt mede door de overstap van Facebookgebruikers naar Instagram. Hierdoor wordt ook de leeftijd van de gebruikers verder omhoog getrokken. Op Facebook zijn alle leeftijdscategorieën actief, maar jongeren onder de 18 vinden andere kanalen vaak interessanter. Deze jongeren zijn dan ook massaal actief op Instagram, alsook op Snapchat waar de leeftijd ook opschuift. Dit komt doordat jongeren verliefd worden op een platform en ze blijven hier gebruik van maken, ook naarmate hun leeftijd toeneemt.

Wat zie jij als een upcoming platform? 

TikTok is echt upcoming! Het heeft dezelfde eigenschappen zoals Instagram en Snapchat vroeger hadden. Helaas kun je als marketeer op TikTok (nog) niet veel doen. Dat komt vast later. Het platform lijkt erg op wat er al is, video dus. De platformen blijven versnipperen maar veel langzamer dan vroeger.Interview Bas

Versnipperen? Wat bedoel je hiermee? 

Het landschap bestond vroeger uit: Facebook, LinkedIn en Twitter. Nu komen er alleen maar meer kanalen bij. Het soort kanalen versplintert en dit blijft doorgaan, maar het tempo waarin dit gebeurt neemt af. Dit komt doordat de maatschappij en alles wat wordt ontwikkeld steeds slimmer en slimmer wordt. Hierdoor ontstaan specialismen en gaan de platformen een bestaande niche bedienen. Maar uiteindelijk komt het allemaal weer samen en kunnen de kanalen integraler worden aangepakt. Er moet eerst versnippering plaatsvinden voordat de kanalen samenkomen. De trend hierbij is dat Facebook, Instagram en WhatsApp samen gaan komen. Dit is een goede trend omdat het overzichtelijker wordt op het moment dat verschillende kanalen samen worden gebracht. Al kan er ook verwarring ontstaan voor de gebruikers, waardoor zij door de bomen het bos niet meer zien en eventueel afhaken.

Een trend is dus het samenbrengen van verschillende social media kanalen. Zijn er nog meer trends in marketingland? 

We merken op dat mensen meer geneigd zijn om informatie te delen in groepen/communities. Natuurlijk zal helemaal openbaar, semi-openbaar en 1-op-1 blijven bestaan, maar hier komen steeds meer sub bewegingen zoals Facebookgroepen en andere vormen van communities.

Is het niet lastig om als bedrijf in deze groepen te komen?

Nee juist niet, mits de groepen dit natuurlijk toestaan. Deze kanalen kunnen blijven bestaan doordat mensen advertenties inzetten waarvoor betaald moet worden. Wanneer dit wegvalt houdt het bestaansrecht op. Maar wanneer je als bedrijf mensen wilt bereiken door middel van social media zal dit in de toekomst subtieler moeten. Geen transactiegedreven content, maar de content zal meer dan ooit de mensen moeten verleiden. Influencers worden hier tegenwoordig voor ingezet, maar ook dit kent zijn houdbaarheid en gaat zijn geloofwaardigheid verliezen. 

Welke verwachtingen binnen social media verwacht jij het komende jaar? Laat je reactie achter! 

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

Maak je social media account feestdagen-proof
Bitly link

Alt Tag

Een gratis kennislunch of ontbijt!

Wil je een keer sparren of brainstormen met een professional? Maak dan een
afspraak voor een gratis kennislunch of ontbijt!

Maak een afspraak!