Op Facebook en andere social media kanalen deel je interessante artikelen, producten, diensten, nieuwsberichten en meer vanuit je website. Door de URL in een nieuwe update te plaatsen maakt Facebook hier automatisch een zogenaamde ‘link preview’ van. Je krijgt vervolgens de mogelijkheid om de afbeelding, koptekst en linktekst in deze preview te veranderen. Om dit te kunnen veranderen heb je ‘link ownership’ nodig. Dat betekent dat bijvoorbeeld Facebook wil checken of jij wel de eigenaar bent van de website waar je naartoe wilt linken.
Maar dan doemt de belangrijkste vraag op: wat doe je met de URL die je hebt gebruikt? Haal je deze weg uit de tekst of laat je hem staan?
Ongeacht je persoonlijke mening over wat beter is, kunnen we zeggen dat een link-preview simpelweg meer bereik oplevert. Waarom? Omdat Facebook dat wil. Facebook bepaalt natuurlijk wat er voorbij komt in de tijdlijn van je volgers middels het bekende algoritme. Dit algoritme heeft een voorkeur voor link previews in plaats van links in de tekst. Een link preview heeft dus daadwerkelijk meer bereik.
Dat komt hoofdzakelijk doordat Facebook zogenaamde clickbaits wil voorkomen. De link preview geeft meer informatie over de pagina achter de link. Daardoor kunnen gebruikers beter bepalen of ze daadwerkelijk interesse hebben in de informatie op die pagina. Daarnaast is de link preview responsive. Dat maakt het makkelijker om door te klikken op bijvoorbeeld een mobile device met een kleiner scherm.
Wanneer dit wordt getest in de praktijk, blijkt dat het afhankelijk is van het doel dat je wilt bereiken. Opvallend genoeg leveren posts met een afbeelding en een link in de tekst meer bereik op. Maar is je doel om meer traffic naar je website te genereren, dan zouden wij zeker kiezen voor een mooi opgemaakte link preview!
Wil je toch een link de tekst zetten, omdat je bijvoorbeeld een video bij een post wil plaatsen? Zorg er dan voor dat je een bit.ly-link genereert. Wanneer je naar bit.ly gaat, kun je een account aanmaken. Daarna kun je je link aanpassen. Dat vraagt om een voorbeeld:
We hebben deze link: https://communiteers.nl/2018/06/29/alles-over-de-swipe-up-link-in-instagram-stories/ bijvoorbeeld veranderd naar: http://bit.ly/swipe-uplink. Dat ziet er toch net iets mooier uit, vind je niet? Oh ja, we hebben nog een kleine tip voor je: Als je een + achter je bit.ly-link zet kun je zien hoeveel mensen op je URL hebben geklikt.
We zijn benieuwd hoe jij hierover denkt. Dus: heb je hier ervaring mee? Laat het ons weten!
Voor dit blog hebben we deze pagina als bron gebruikt.