Rapporteren, dat kan toch leuker?

Rapporteren, voor ons online marketeers is het ongelofelijk belangrijk. Rapportages laten je prestaties van een afgelopen periode zien. Echter wordt het vaak nog gezien als tijdrovend en een minder leuk deel van het werk. Deze tijd wil je namelijk besteden aan andere werkzaamheden voor de opdrachtgever.

Hoe wij dat op kunnen lossen? Dat lees je hieronder!

Rapportages

Vaak worden rapportages gemaakt door middel van gegevens die vanuit Social Media of Google op te halen zijn of door middel van het inladen van een spreadsheet zoals dat kan bij bijvoorbeeld de tool Cyfe. Het eindeloos opzoeken, aanvullen en verwerken van de data iedere maand maakt het een tijdrovend klusje.

Rapporteren kan ook gemakkelijk door middel van real time dashboards. Dit houdt in dat je elk moment van de dag kan zien hoe jouw marketing die maand, week of zelfs dag presteert. Er zijn tegenwoordig honderden tools om deze dashboards te maken. Iedere met zijn voor- en nadelen. Tools als Klipfolio of Funnel zijn prijzige maar goede tools waarin zeer uitgebreide dashboards het mogelijk maken om in één oogopslag te zien hoe jij afgelopen tijd hebt gepresteerd. Dit bespaart tijd bij het analyseren en maakt het overzichtelijker. Win-win dus!

Maar hoe vind ik nu de perfecte tool? Om eerlijk te zijn, perfect is geen enkele tool. Iedere tool heeft zijn voor- en nadelen. Belangrijk om naar te kijken is waar de tool voor nodig is. Voor de gedetailleerde funnels en dergelijke is bijvoorbeeld Funnel of Cyfe een goede optie. Maar voor overzichtelijke, uitgebreide dashboards waar niet meteen heel gedetailleerde informatie in hoeft te staan is Google Data Studio een hele goede oplossing.

Google Data Studio

Google Data Studio is onderdeel van Google en ondersteunt ook de diensten van Google zoals Analytics, Ads, Shopping en YouTube. Hiervoor heeft Google Data Studio templates ontwikkeld die meteen ingeladen kunnen worden met jouw data. Kijk, dat scheelt alweer hoop tijd.

Wat nu als ik ook mijn gegevens van social media in een dashboard wil laden? Google Data Studio ondersteunt namelijk geen social media! Daar heeft Google Data Studio een oplossing voor: Community Plugins. Partners van Google zijn vrij om plugins te ontwikkelen voor Google Data Studio. Deze veelal betaalde, derde partijen bieden de plugins aan binnen Google Data Studio en ontwikkelen tevens templates die als een hele goede basis gebruikt kunnen worden voor jouw dashboard.

Supermetrics

Supermetrics is een plugin die voor social een zeer goede ondersteuning heeft. Met Supermetrics is het gemakkelijk om overzichtelijke social media dashboards te maken, volledig in de stijl van jouw eigen bedrijf of de stijl van de opdrachtgever.

Kortom, rapporteren kan leuk worden en het analyseren van de gegevens kost je minder tijd als je gebruik maakt van dashboards. Voor jezelf en voor de opdrachtgever. Daarom is het naar mijn idee de investering waard!

Wil jij hier zelf meer van weten en zien wat dashboards voor jou organisatie kunnen betekenen? Neem dan gerust even contact op!

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

Social media dj

Alt Tag

Een gratis kennislunch of ontbijt!

Wil je een keer sparren of brainstormen met een professional? Maak dan een
afspraak voor een gratis kennislunch of ontbijt!

Maak een afspraak!