Het hebben van een goede LinkedIn bedrijfspagina kan enorm zinvol zijn voor je bedrijf. Zo kun je zien wie jullie zijn, je netwerk (online) uitbreiden, nieuwe klanten en opdrachten binnenhalen en kennis delen. Maar hoe dan? Wij vertellen je graag hoe je een professioneel bedrijfsprofiel aanmaakt.
LinkedIn is het grootste zakelijke online netwerk in Nederland met ruim 4,2 miljoen Nederlandse leden. Inmiddels hebben zo’n 150.000 Nederlandse bedrijven een eigen LinkedIn pagina.
Volg deze stappen en jouw bedrijf heeft een perfect visitekaartje op LinkedIn.
- Vul het complete bedrijfsprofiel in
Het begint met het invullen van een volledig bedrijfsprofiel. Hierbij mag de beschrijving over jouw bedrijf (´Over ons’) niet ontbreken. Ben zo compleet mogelijk. Schrijf de tekst zo dat men zich echt met jouw bedrijf kan verbinden. Dus geen bulletpoints met producten, diensten en expertises. Hier kun je Showcasepagina’s voor gebruiken, maar daar later meer over.
Voeg ook je bedrijfslogo, een banner, foto’s en filmpjes toe. Het gebruik van beeld trekt de aandacht.
- Zorg voor interessante en relevante content
Deel zoveel mogelijk branchespecifieke kennis met je netwerk. Zorg ervoor dat de content die je deelt relevant en praktisch inzetbaar is voor je volgers. Je kunt bijvoorbeeld blogs doorzetten op jouw bedrijfspagina door hier een preview van te genereren en er een korte tekst bij te schrijven. Maar ook whitepapers of andere content kun je verspreiden via dit kanaal. Op deze manier kan het websitebezoek toenemen, kun je leads genereren en jouw expertpositie versterken.
Vergeet ook hier niet om beeldmateriaal te gebruiken. Afbeeldingen en video’s zorgen voor een hoge attentiewaarde.
- Gebruik je bedrijfspagina als marketinginstrument
Je bedrijfspagina is meer dan een verlengd uithangbord van je website. Het is een plek waar mensen je bedrijf kunnen volgen en met je ‘in gesprek’ kunnen gaan. Communiceer daarom via dit kanaal hetzelfde als je normaal gesproken ook via andere marketingkanalen doet.
Spreek met je publiek, niet tegen je publiek. Zorg dat er ruimte is voor interactie.
- Denk aan SEO
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is heel belangrijk voor je LinkedIn bedrijfsprofiel. De manier waarop je met Google zoekt op bepaalde trefwoorden of zinnen, geldt ook voor LinkedIn. Je trekt op die manier bepaalde bezoekers naar een website toe. Het is voor je vindbaarheid dus heel belangrijk dat je de juiste zoektermen gebruikt. Gebruik deze termen in de omschrijving van je bedrijf en je updates. Hier heb je mooie tools voor, zoals de zoekwoordplanner van Google, maar je kunt ook woorden uit je analytics van je bedrijfswebsite halen.
- Gebruik je werknemers als ambassadeurs
Vraag je collega’s om hun persoonlijke LinkedIn profiel met de bedrijfspagina te verbinden. Dit doen ze door bij hun huidige werkervaring de naam van je bedrijf in te typen. De bedrijfspagina wordt dan zichtbaar en zodra ze deze aanklikken is hun persoonlijke profiel met de bedrijfspagina verbonden.
Je werknemers zijn je grootste ambassadeurs. Zij dragen je bedrijf als het goed is al een warm hart toe en kunnen jouw bedrijf op LinkedIn helpen door met hun persoonlijke profiel de updates te delen, erop te reageren of het te liken. Op die manier komen de berichten van het bedrijf ook in hun eigen netwerk, waardoor het bereik groter wordt, je meer volgers kunt aantrekken en je meer merkbekendheid krijgt.
- Stel vragen
Een goede manier om interactie met je volgers te krijgen is door het stellen van vragen. Dus wanneer je content deelt, stel er een vraag bij. Zo kun je je publiek vragen wat hun mening is over het gedeelde artikel of wat hun ervaring is.
- Showcasepagina’s
Showcasepagina’s zijn een soort mini-bedrijfspagina’s die je aan je pagina koppelt. Deze zijn ontwikkeld om een specifiek product of dienst te laten zien. Je volgers kunnen ervoor kiezen om deze pagina’s apart te volgen, naast of los van je bedrijfspagina. Ideaal om een specifiek product of dienst onder de aandacht te brengen.
Een showcasepagina heeft een eigen tijdlijn waarop je ook updates kunt plaatsen. Bepaal eerst goed je doelstelling, voordat je één of meerdere showcase pagina’s aanmaakt. Want aanmaken betekent ook bijhouden.
- Meten is weten
LinkedIn meet statistieken die je via jouw bedrijfspagina kan bekijken. Gebruik deze data om jouw bedrijfscontent te optimaliseren. Ga bijvoorbeeld na welk bericht het beste was en welk bericht het minste aantal reacties had. Met deze informatie kan je de content steeds verder optimaliseren.
- Plaats een ‘volg ons’ knop op je website
Nodig mensen uit om je bedrijfspagina op LinkedIn te bezoeken en te volgen, door een knop op je website te plaatsen. Het is voor je websitebezoekers dan eenvoudig om zich met jouw bedrijf te verbinden en de updates te volgen.
- Deel je bedrijfsprofiel
Nu jouw bedrijf een professioneel profiel heeft, kun je deze delen met je contacten. Vermeld een link naar de bedrijfspagina in je de e-mailhandtekening, op je website en andere social media accounts. Om je LinkedIn-adres te vinden ga je naar LinkedIn Bedrijfspagina. Klik hier op “startpagina” en kopieer daarna het eerste deel van de URL in de adresbalk.
https://www.linkedin.com/company/communiteers
Gefeliciteerd! Je beschikt nu over een professionele Linkedin bedrijfspagina. Met dit bedrijfsprofiel is jouw bedrijf beter vindbaar op internet en blijven de volgers op de hoogte van jullie interessante bezigheden.
LinkedIn is begonnen met het uitrollen van een nieuwe versie. Dit gebeurt gefaseerd. Ben jij één van de gelukkigen waarvan het design op de desktop inmiddels is aangepast, dan heb je waarschijnlijk direct al een heel vertrouwd gevoel wanneer je ook gebruik maakt van de LinkedIn app jouw mobiel.
Je kunt LinkedIn ook gebruiken voor het vinden van nieuw personeel of het opzetten van een advertentiecampagne. Meer weten over de mogelijkheden van LinkedIn? Neem contact met ons op.