Wekelijkse update #week7

Wat gebeurde er afgelopen week in ‘social media land’? Genoeg! In de wekelijkse update van week 7 komen er aantal simpele tips naar voren om je sociale medium te beschermen.

YouTube-app stelt livestreamen beschikbaar

Nadat Facebook in begin 2016 de livestreamfunctionaliteit aanbood, bleven Twitter (eind 2016) en Instagram (eind vorige week) niet lang achter met de optie om live te streamen. In navolging van concurrerende sociale netwerken biedt nu ook de Youtube-app voor iOS en Android een livestreamfunctionaliteit aan. De livestreamfunctie werd in juni van vorig jaar al gelanceerd, maar was sindsdien nog voorbehouden aan een aantal beroemde Youtube-persoonlijkheden. Met deze nieuwe update mogen Youtubers met meer dan 10.000 abonnees nu ook gebruik maken van deze livestreamfunctionaliteit. Helaas is het dus nog niet mogelijk voor de gewone YouTuber om gebruik te maken van deze functie. Gelukkig voor ons bieden alle andere sociale netwerken ons wel deze optie.

De mobiele livestreamfunctie van Youtube biedt grotendeels dezelfde functionaliteiten als die van de webversie. De kijkers kunnen tijdens de livestream reageren. En deze reacties worden dan linksonder in het scherm getoond. De Youtube-app neemt de livestream automatisch op en kan deze na afloop direct uploaden naar het bijbehorende kanaal.

YouTube brengt naast het uitbrengen van de livestreamfunctionaliteit ook de Super Chat-functie aan. Met deze functie kunnen YouTubers tijdens livestreams betalen om hun reactie uit te lichten. Deze wordt dan direct zichtbaar voor zowel de streamer als alle kijkers. Helaas kunnen de Nederlandse livestreamende YouTubers de functie vooralsnog niet gebruiken. Het is voor de Nederlandse kijker wel mogelijk om berichten te kopen bij (buitenlandse) livestreams waar Super Chat wel wordt ondersteund.

WhatsApp activeert tweestapsverificatie

WhatsApp wordt wereldwijd gebruikt door ruim 1.3 miljard mensen. En voor de meest gebruikte app van de wereld is een extra veiligheidsfunctie niet ongewenst. Daarom heeft WhatsApp de functie beschikbaar gesteld om een tweestapsverificatie toe te passen. Deze voegt een extra beveiligingslaag toe aan je account. Wanneer je op een andere telefoon inlogt, wordt er al een sms-bericht naar je gestuurd met een unieke code die moet worden ingevoerd. Het werd hackers al lastiger gemaakt om in te breken bij je WhatsApp, omdat de telefoon van de accountbezitter vereist is om in te loggen. Met de tweestapsverificatie wordt nu ook nog een zescijferige code toegevoegd, die je vooraf moet instellen.

De unieke code van WhatsApp moet eens per week worden ingevoerd om de identiteit van de gebruiker te verifiëren. Op deze manier wil de dienst voorkomen dat WhatsApp lange periodes op een gestolen smartphone misbruikt kan worden.

Voor de extra veiligheidsoptie hoef je je WhatsApp niet te updaten. Om de extra veiligheidsoptie toe te voegen ga je naar de instellingen van je WhatsApps-account. Hier kies je de optie ‘Account’, en je kiest de op
tie: ‘Verificatie in twee stappen’.

Ga je deze optie gebruiken? Of vind je de huidige beveiliging van je WhatsApp al goed genoeg? Laat het weten in de comments!

Gênante foto’s op Facebook

Naast het extra beveiligen van je WhatsApp, kun je ook je Facebookpagina extra beveiligen. Iedereen heeft wel eens een foto van zichzelf die hij of zij liever niet op de sociale netwerken ziet staan. Af en toe denkt een grapjas: ‘Laat ik eens een gênante foto van die persoon op Facebook plaatsen’. Nu moet je op verschillende dingen letten als je deze foto op Facebook ziet staan. Dus denk je dat verborgen foto’s waarin je getagd bent op Facebook automatisch onzichtbaar zijn? Helaas is dit niet het geval.

Recentelijk is bekend geworden dat met een Facebookscanner veel dingen gecheckt kunnen worden van een persoon. Met deze scanner kun je een deel van het profiel zien van mensen waarmee je geen vrienden bent. Zo kun je bijvoorbeeld via deze scanner zien wat iemand geliked heeft, waar hij geweest is en in welke foto’s hij is getagd. Wat zo een scanner van je pagina kan zien is afhankelijk van de privacy-instellingen van de persoon. Aangezien bijna tien miljoen Nederlanders vorig jaar gebruik maakten van Facebook, kan het geen kwaad om iedereen eens te wijzen op de risicopunten binnen de privacy-instellingen van het sociale medium.

De grote hamvraag is natuurlijk hoe het wordt voorkomen. Bij instellingen kun je aanvinken wie er op je tijdlijn mag rondkijken. Kies je voor openbaar, dan is het voor iedereen zichtbaar. Dus ook in het geval van getagde foto’s of video’s. In hetzelfde menu kun je ook aangeven dat je eerst goedkeuring moet geven voordat getagde afbeeldingen in je tijdlijn verschijnen. Vergeet niet dat de verborgen posts via sites als Facebookscanner alsnog te zien zijn. Laat je vriend de foto of jouw tag verwijderen als je zeker wilt zijn dat het online onvindbaar is.
In vergelijking met andere sociale netwerken blijft Facebook dus iets gevaarlijker betreffende privacy. Veel mensen hebben niet door dat een foto online blijft zwerven, als deze niet juist wordt gerapporteerd als onwenselijk. Dus mocht je nog een foto hebben van jezelf in beschonken toestand? Check dan na dit nieuws even snel of alles via de juiste manier is verwijderd 😉

Solliciteren via Facebook

Iedereen heeft vast wel eens een vacature voorbij zien komen op Facebook. Tegenwoordig is het ook mogelijk om via Facebook op deze vacature te solliciteren. Helaas is deze functie alleen nog mogelijk in de Verenigde Staten en Canada. Maar zoals gebruikelijk, zal deze functie binnenkort (waarschijnlijk) ook mogelijk zijn in Europa.  Dus zoek je nog een leuk baantje (voorlopig nog in de VS of Canada)? Het werkt zo.

Bedrijven kunnen tegenwoordig een vacature online zetten op Facebook. Deze vacature bevat dan altijd een foto, locatie, werktype (full-time, part-time) en een gedetailleerde beschrijving van de baan. Daarnaast zou een kleine samenvatting en salarisindicatie niet misstaan in een vacature. Wanneer de vacature online wordt gezet, kan deze verschijnen op de tijdlijn van Facebook-gebruikers. Bedrijven kunnen zelfs aangeven wat de doelgroep is voor de vacature, zodat ook alleen de doelgroep de advertentie voorbij ziet komen. Als gebruiker kun je dan op de vacature klikken en middels de knop ‘Apply now’ meteen worden doorgestuurd naar een invulformulier. Hierin zijn verschillende gegevens van je Facebook al automatisch ingevuld (naam, woonplaats etc.) en voeg je je motivatie voor de vacature nog toe. Ten slotte verzend je je formulier via Messenger naar het bedrijf, en je wacht rustig af op het antwoord.
Super handig en snel natuurlijk. Al betwijfelen we of een sollicitatie via Facebook net zo effectief is als een persoonlijk gerichte brief. Al met al is dit toch maar weer een leuke toevoeging van Facebook.

Voeg commentaar toe

*Vul alle velden goed in

Related Blogs

Geplaatst doorMaria Terzopoulos | 22 juni 2017
Het vertellen van mijn verhaal
Wat is storytelling? Het vertellen van een verhaal, jouw verhaal dat is storytelling. Storytelling is de vorm waarin mensen van nature communiceren. Maar wat maakt een verhaal, een verhaal? Een...
Geplaatst doorMaria Terzopoulos | 16 juni 2017
6 tips voor een goede nieuwsbrief
E-mailmarketing? Waarom zou je dat gebruiken? Je hebt tegenwoordig toch je social mediakanalen (Facebook, Twitter en LinkedIn) voor je marketing? Dit is vaak de eerste gedachte die bij veel ondernemers...
Geplaatst doorMaria Terzopoulos | 9 juni 2017
Waarom zou je gebruik maken van een contentkalender?
Wat is een contentkalender en waarom zou je het gebruiken? Een contentkalender is een kalender van berichten en/of beeldmateriaal dat je wilt gaan publiceren op je social media kanalen en/of...