Wekelijkse update #week8

Geplaatst door Stijn Geraats | 22 februari 2017 | Algemeen, Facebook, Nieuws, Snapchat, Updates

LinkedIn brengt infographic uit
LinkedIn is recent in een nieuw jasje gestoken. De interface is veranderd en tegelijkertijd is ook een nieuwe infographic toegevoegd. LinkedIn biedt je met deze infographic hulp aan bij het professionaliseren van je LinkedInprofiel. Met wat handige tips verbeter je de kernpunten van je LinkedInpagina in een kleine 5 minuten. Bij de infographic werd de volgende notitie toegevoegd:

“Building a robust profile is easier than you think. Start with your photo, position, industry and education- this makes it easier for your professional network and recruiters to find you. Make finishing touches by adding your location, skills and a summary. Not sure what to say in your summary? We’re making this simple for you by providing a suggested summary – all you need to do is personalize it.”

In deze notitie is vooral de zin “by providing a suggested summary” interessant. Hoe de door LinkedIn samengestelde samenvatting precies werkt, is nog niet helemaal duidelijk. Maar door verschillende gebruikers op Twitter is al een voorbeeld van een auto-gerenegeerde samenvatting beschikbaar.

Nieuwe app Kamergotchi
Kamergotchi valt niet onder de gebruikelijke social media, maar deze nieuwe app willen we jullie niet onthouden.
Arjen Lubach heeft zondag in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen een nieuwe app gelanceerd. In zijn programma Zondag met Lubach presenteerde hij Kamergotchi. Dit is een verwijzing naar de Tamagotchi waarbij de eigenaar een virtueel huisdiertje moet verzorgen.

Het doel van Kamergotchi is om je toegewezen politicus eten, liefde en kennis te geven. Na het opstarten van de app krijg je een willekeurige politicus toegewezen. Van Mark Rutte van de VVD tot Gert-Jan Segers van de ChristenUnie. Belangrijk is dat je je politicus in leven houdt, zodat hij het volhoudt tot aan het einde van de campagne. Hoe langer je het met je politicus uithoudt, hoe hoger je score wordt. Verwaarloos je je politicus, dan legt hij of zij helaas het loodje en krijg je een nieuwe toegewezen.

Het spel loopt tot en met 12 maart en spelers met de hoogste score krijgen de kans om aanwezig te zijn bij de opnames van Zondag met Lubach. In het spel krijg je verder geen politieke informatie en kom je ook niks te weten over de standpunten van de partijen, want Kamergotchi wordt vooral gebruikt als een grappige parodie.

Snap gewaardeerd op 19,5 tot 22,2 miljard dollar
Snap, het bedrijf achter de app Snapchat, kan bij de beursgang worden gewaardeerd tussen de 19,5 miljard tot 22,2 miljard dollar. Dat viel donderdag op te maken uit een verklaring van het bedrijf bij de Amerikaanse beurstoezichthouder. Verder werd bekend dat Snap in totaal 200 miljoen aandelen zal uitgeven. De bandbreedte daarvan is gezet op 14 dollar tot 16 dollar per aandeel, wat lager is dan eerder werd verwacht. Dat de aandelen minder waard zijn dan gedacht, heeft met een aantal factoren te maken. Ten eerste liep Snapchat vorig jaar in de rode cijfers. Waar het verlies in 2015 nog 373 miljoen dollar was, werd dit in 2016 ruim 515 miljoen dollar. Daarnaast zal Snapchat moeten garanderen dat de dalende gebruikerstoename incidenteel is. Waar er nog steeds sprake is van een toename van het aantal gebruikers, is de toename van deze gebruikers niet meer zo hoog als in 2015.

Daarentegen wordt Snapchat nog steeds door 158 miljoen mensen dagelijks gebruikt. En verzesvoudigde het afgelopen jaar de omzetgroei tot 404,5 miljoen dollar in vergelijking met een jaar eerder. Benieuwd hoe de beursgang van Snapchat gaat verlopen, houd dan de wekelijkse blog goed in de gaten 😉

Update social media in Nederland
2017 is toch weer 2 maanden in gang. Dus het is weer eens tijd voor een update over de gang van zaken. Buzzcapture onderzoekt en analyseert alle sociale media sinds 2005 (gebaseerd op onderzoek van Newcom) en komt nu weer met een update. Voor jullie zijn hieronder de belangrijkste nieuwtjes genoteerd over de Nederlandse social media.

 

 

 

 

Aantal Nederlandse gebruikers op social media vanaf 2005

In de bovenstaande grafiek valt af te lezen dat WhatsApp, Facebook en YouTube de meeste gebruikte social media platforms zijn in Nederland. Facebook blijft populair en wordt ook steeds populairder. Met de 800.000 extra gebruikers sinds 2016 heeft Facebook in 2017 maar liefst 10,4 miljoen maandelijkse gebruikers. Daarnaast stijgt de populariteit van het sociale netwerk onder bedrijven. Er staan wereldwijd 60.000.000 Facebookpagina’s online en er zijn 4.000.000 actieve adverteerders.

Uit het onderzoek blijkt ook dat het vertrouwen in social media is gedaald. 66% van de social media gebruikers lijkt zich zorgen te maken over de doorverkoop van gegevens. 54% maakt zich zorgen over hun gegevens en 57% weet niet of social media te vertrouwen is. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat slechts 17% van de social media gebruikers veel vertrouwen heeft in social media.

Met de stagnatie van het vertrouwen en de stijgende groei, moeten marketeers ‘slimmer’ naar social gaan kijken. Strategieën moeten worden onderbouwd met data en content dient relevanter en op maat gemaakt te worden voor de juiste doelgroep. In een notendop is dit wat Communiteers voor je kan doen.

Ben je na het lezen van deze blog geïnteresseerd geworden in wat Communiteers voor je kan betekenen? Neem dan contact met ons op!

Voeg commentaar toe

*Vul alle velden goed in

Related Blogs

Geplaatst doormaria-terzopoulos | 22 juni 2017
Wat is storytelling? Het vertellen van een verhaal, jouw verhaal dat is storytelling. Storytelling is de vorm waarin mensen van nature communiceren. Maar wat maakt een verhaal, een verhaal? Een…
Geplaatst doormaria-terzopoulos | 16 juni 2017
E-mailmarketing? Waarom zou je dat gebruiken? Je hebt tegenwoordig toch je social mediakanalen (Facebook, Twitter en LinkedIn) voor je marketing? Dit is vaak de eerste gedachte die bij veel ondernemers…
Geplaatst doormaria-terzopoulos | 09 juni 2017
Wat is een contentkalender en waarom zou je het gebruiken? Een contentkalender is een kalender van berichten en/of beeldmateriaal dat je wilt gaan publiceren op je social media kanalen en/of…