We hebben ondertussen al een aantal blogs geschreven over Facebook Live. Nu denk je zeker: “Waarom schrijven ze nu wéér een blog over dit onderwerp?” Nou dat doen we niet zomaar! De mogelijkheden die Facebook Live biedt zijn eindeloos en je kunt het goed als marketingmiddel inzetten. Maar wat zijn nu precies de voordelen van Facebook Live? En wat zijn de do’s en dont’s wat betreft het produceren van een Facebook Live video? We leggen het hieronder voor je uit!
Je zult ze waarschijnlijk steeds meer en meer op je tijdlijn voorbij zien komen; Facebook Live video’s. Dit zijn video’s die live worden opgenomen en rechtstreeks worden gepubliceerd. Deze live video’s worden enorm door Facebook gepromoot en bieden daarnaast veel mogelijkheden ten opzichte van reguliere video’s. Hieronder een opsomming van de belangrijkste argumenten waarom Facebook Live een goed inzetbaar marketingmiddel is:
- Bereik: Facebook heeft uitgesproken dat ze prioriteit geven aan live video’s. Daardoor verschijnen ze vaker op je tijdlijn. Daarnaast heeft Facebook ontdekt dat gebruikers 3 keer zoveel tijd spenderen aan video’s die live zijn dan aan video’s die niet (meer) live zijn. Het bereik van een live video is groter en wordt enorm naar voren gepusht.
- Interactie: Er ontstaat veel meer interactie door live video’s op Facebook dan door traditionele posts en zelfs YouTube video’s. Dit resulteert in zowel een groter (organisch) publiek als meer interactie op je video op Facebook.
- Targeten van doelgroep: Daarnaast is het mogelijk om te targeten op de doelgroep die de live video te zien krijgt. Dit is een voordeel van Facebook ten opzichte van YouTube; voornamelijk voor adverteerders, aangezien Facebook over veel meer informatie beschikt van haar gebruikers dan YouTube. Het is dus mogelijk om je doelgroep specifiek te benaderen via Facebook.
Maar hoe maak je nu goede content voor je Facebook Live video en waar moet je precies op letten bij het produceren van een live video?
1. Voorbereiding:
- Kondig vooraf op Facebook en andere sociale media kanalen aan waarover de live-uitzending zal gaan en wanneer deze zal plaatsvinden.
- Bereid je live-uitzending voor door geluid en beeld te testen en test vooral of er een goed werkende internet verbinding is.
- Maak vooraf een oefen live-uitzending op Facebook. Als je de instellingen van je uitzending verandert op “alleen ik”, dan zal deze niet publiekelijk weergegeven worden en kan je kijken wat er nog verbeterd dient te worden voor de werkelijke live-uitzending.
- Maak een pakkende beschrijving voordat je begint met het uitzenden van je live video.
2. Content:
- Zorg ervoor dat je persoonlijk bent en blijft. Begin je live-uitzending door te vertellen over jezelf of je bedrijf en vooral wat kijkers te
zien gaan krijgen. Denk eraan dat je kijker geen idee heeft hoe lang je live-uitzending gaat duren en geef vooraf een tijdsindicatie aan. - Moedig je kijkers aan om vragen te stellen en commentaar te leveren, zodat je deze in real-time kan beantwoorden of bespreken met je kijkers.
- Aangezien er tijdens de live-uitzending steeds nieuwe kijkers zullen verschijnen is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je herhaaldelijk aangeeft wie/wat jullie zijn en waar de uitzending over gaat.
- Verander af en toe van locatie tijdens het filmen voor de afwisseling van het beeld.
- Zorg ervoor dat je op het einde een “call to action” uitvoert waarin je jouw kijkers vraagt of ze zich willen abonneren op je live-uitzendingen (en notificaties aanzetten).
- Wanneer de live-uitzending is afgelopen is het belangrijk dat je jouw kijkers bedankt in een post op Facebook en ze aanmoedigt om de volgende keer ook/weer te kijken.
Onlangs hebben we in samenwerking met Kuijpers een Facebook Live uitzending gepubliceerd. Kuijpers is aan de slag gegaan met de tips en tricks en daar is een mooie Facebook Live-uitzending uitgerold. Bekijk hem hieronder!
Vooraf waren we bij Communiteers natuurlijk ook druk aan het oefenen met de tips en tricks voor dé perfecte live-uitzending. Daarnaast kwamen wij ook wat don’ts tegen tijdens het oefenen van de live video. Bekijk onderstaande video om te weten te komen wat niet helemaal goed ging.
Veel succes met het ontwikkelen van jouw Facebook Live-uitzending! Heb jij nog handige tips voor het gebruik van Facebook Live? Deel ze hieronder in een reactie.
Wil jij, net als tig andere collega’s, meer informatie over Facebook Live?