Hallo allemaal! Mijn naam is Rianne Meijers en ik mag mezelf de nieuwe stagiaire bij Communiteers noemen. In mijn eerste blog ga ik het hebben over de sociale netwerk site Instagram. Als actieve gebruiker van Instagram heb ik de afgelopen maand veel ontwikkelingen in de applicatie gezien. Instagram heeft in een korte tijd flink wat grote updates doorgevoerd. Maar wat zijn nou al die nieuwe Instagram functies en wat kunnen we ermee? Hier een overzicht van de nieuwste functies van het online photo-sharing medium:
Stories
- Waarschijnlijk heb je er al van gehoord; Instagram introduceerde afgelopen maand een nieuwe functie waarbij je “stories” online kan plaatsen. Dit zijn foto’s en video’s die maar 24 uur zichtbaar zijn, waardoor je als het ware momenten uit je leven fotografeert. Er ontstond veel ophef bij de lancering van de nieuwe functie. Zo zou Instagram het idee hebben afgekeken van Snapchat. En ja, zeg nou zelf, de verhaalfuncties van beide applicaties lijken erg veel op elkaar. Tevens ontstonden er al verbasteringen voor de “stories” op Instagram zoals “Snapgram” en “Instasnap”. Maar wat zijn nou precies de verschillen tussen Instagram stories en Snapchat stories? Hier een korte opsomming van de verschillen in stories in beide applicaties.
- Openbaar: De stories op Instagram zijn standaard publiekelijk en zelfs voor niet-gebruikers zichtbaar. Daarentegen is het via Snapchat alleen mogelijk om de stories te bekijken van de accounts die je volgt. Instagram heeft hierdoor (misschien) wel een kleine voorsprong op Snapchat betreft het bereik van de stories.
- Plaatsen van oude foto’s: Instagram geeft je alleen de mogelijkheid om foto’s te plaatsen die gemaakt zijn in de laatste 24 uur, terwijl Snapchat daarnaast nog de mogelijk biedt om oude, opgeslagen foto’s opnieuw te plaatsen als story. Je hebt dus als gebruiker de mogelijkheid om uit een breder scala van foto’s een foto te plaatsen als story op Snapchat dan bij Instagram.
- Tekeninstrumenten en emoticons: De tekeninstrumenten van Instagram zijn geavanceerder dan die van Snapchat. Zo is er een eenvoudige tool om de dikte van tekenlijnen te veranderen en heeft Instagram een eenvouderige tool om kleuren te kiezen voor je pen. Als het aankomt op emoticons is Snapchat flexibeler. Instagram geeft alleen de mogelijkheid om emoticons toe te voegen via een tekstbar, terwijl Snapchat de mogelijk biedt om overal op je foto emoticons toe te voegen.
- (Snapchat)filters: Snapchat heeft natuurlijk geniale filters, wat voor -denk ik- de meeste mensen een reden is om Snapchat boven Instagram stories te gebruiken. Het voordeel van deze filters is dat deze elke dag weer anders zijn en dat je ze rechtstreeks kunt sturen naar de mensen waarvan je wilt dat ze het ontvangen.Zo kan er gesteld worden dat zowel Instagram als Snapchat zijn voordelen heeft. Het “gevecht” tussen Snapchat en Instagram stories gaat door en beide teams zullen nog wel met grote updates komen. Misschien kunnen we aan het einde van het jaar met een eindresultaat komen.
Inzoomen op foto’s en video’s
De wens van bijna iedere Instagram-gebruiker is eindelijk uitgekomen! Zo is het sinds een aantal weken voor gebruikers van IOS mogelijk om in te zoomen op zowel foto’s en video’s bij Instagram. Het betreft zowel de beelden op de newsfeed, als op de profielen en de Verkennen-sectie. Voorheen was het alleen mogelijk om op een foto of video te klikken wat leidde tot het geven van een hartje. Fijn dat we eindelijk kunnen inzoomen, want zo kunnen we lekker stalken zonder dat we per ongeluk op de foto klikken en een onbedoeld hartje sturen. Voor IOS-gebruikers is het al mogelijk om in te zoomen op beelden bij Instagram. De Android-gebruikers moeten even wachten, maar dit zal ergens komende weken uitgerold worden.
Bedrijfsprofielen
Voorheen was Instagram een erg gesloten medium wat betreft statistieken en inzicht over je profiel. Daar is afgelopen week verandering in gekomen. Instagram is bezig om zichzelf aantrekkelijker te maken voor bedrijven. Voorheen beschikte iedereen over hetzelfde profiel, niet uitmakend of je een persoon of een bedrijf bent. Het is nu voor bedrijven mogelijk om een zogenaamd bedrijfsprofiel aan te maken. Deze nieuwe, gratis functie voor zakelijke accounts maakt het (eindelijk) mogelijk om als bedrijf inzicht te krijgen in je statistieken en maakt het makkelijker om contact te leggen. Om een bedrijfsprofiel aan te maken ga je naar instellingen en klik je op ‘overstappen op een bedrijfsprofiel’. De enige voorwaarde is dat je beheerder bent van een Facebook-pagina, zodat deze gekoppeld kan worden aan je bedrijfsprofiel op Instagram. In de onderstaande video wordt stap voor stap uitgelegd hoe je gemakkelijk kunt overstappen naar een bedrijfsprofiel.
De voordelen van de nieuwe bedrijfsprofielen zijn:
- Contactbutton: Naast de volgknop staat er bij het bedrijfsprofiel de knop “contact”. Je kan het adres, het telefoonnummer en het e-mailadres van je bedrijf hierin zetten. Deze nieuwe functie biedt zelfs de mogelijkheid om met een routebeschrijving naar het fysieke adres van het bedrijf te worden geleid. Het invullen van deze gegevens is echter optioneel, je bent niet verplicht om deze informatie in te vullen, maar het toevoegen van een adres kan handig zijn voor bedrijven met een fysieke winkel of een webshop.
- Inzicht in je statistieken: De knop voor het weergeven van je statistieken is te vinden naast je naam. Vanaf het moment dat je werkt met een bedrijfsprofiel kan je zien hoe vaak je bericht is bekeken, het unieke bereik van het bericht en het aantal vind-ik-leuks en reacties. Daarnaast krijg je meer informatie over je volgers. De statistieken geven een overzicht over het geslacht, de leeftijd, de locatie van je volgers en hoe laat deze volgers actief zijn.
Commentaarfilter
Instagram heeft afgelopen week een nieuwe functie toegevoegd, namelijk het filteren en blokkeren van commentaren. Zo kan je vanaf nu een zelf een lijstje met woorden toevoegen die je niet graag wilt zien in je reacties. Met deze filter krijg je de mogelijkheid om reacties op je berichten uitfilteren als ze woorden bevatten die je aanstootgevend of ongepast vindt. De nieuwe functie is een poging van Instagram om gebruikers te beschermen tegen pesters, de mensen die structureel andere gebruikers lastig vallen met gemene commentaren te plaatsen. Het was voorheen al mogelijk om gebruikers te blokkeren of commentaren te verwijderen of te markeren, maar met deze commentaarfilter hoeft dit niet meer handmatig en spaart dit enorm veel tijd (zeker als je veel volgers hebt).Je kunt de commentaarfilter activeren door naar “instellingen” te gaan en vervolgens naar “reacties”. Het is mogelijk om reacties uit te filteren op basis van een standaardlijst (hide inappropriate comments) of je kunt je eigen lijst met woorden toevoegen.Instagram blijft, zoals alle andere grote social media netwerk sites updates doorvoeren. Zodra er weer nieuwe veranderingen zijn in “social media land” krijgen jullie die uiteraard weer te horen!
Wil jij, net als tig andere collega’s, meer informatie over de ontwikkelingen van Instagram?