Marketing Automation; de commerciële kansen voor websites

Marketing Automation; de commerciële kansen voor websites

Communiteers > Blog > Blog > Marketing Automation; de commerciële kansen voor websites

Wat zou jij ervan vinden als je jouw websitebezoekers automatisch een mail kunt sturen wanneer ze een specifieke pagina hebben bezocht? Of dat jij automatisch een mail ontvangt op het moment dat iemand een bepaalde pagina van jouw website bezoekt? Het is niet alleen handig, maar het scheelt ook enorm veel tijd. Marketing automation helpt jouw je onbekende websitebezoekers om te zetten naar klanten, door het gedrag en de interesses van de betreffende bezoeker zelf. Dat klinkt gaaf, toch? Lees hier meer over deze vorm van marketing.

De uitdaging
De grootste uitdaging van bedrijven is achterhalen wie de (website)bezoeker is, wat zijn gevoelens zijn, hoe hij denkt, waar hij in geïnteresseerd is en waar en op welk moment hij welke informatie wil ontvangen. Kortom, de juiste informatie op het juiste moment naar de juiste persoon versturen. En juist dáár kan marketing automation jou bij helpen.

De benodigdheden
Om optimaal gebruik te kunnen maken van marketing automation heb je in eerste instantie drie dingen nodig. Door deze drie onderwerpen te combineren kun jij op het juiste moment inspelen op de behoefte/interesse van jouw doelgroep. Ga bij jezelf de volgende vragen na:

  1. De persoon. Je hebt uiteraard een doelgroep nodig waar jij je op richt. Wie wil ik bereiken?
  2. De content. Als de doelgroep bekend is dien je erachter te komen wat zij interessant vinden en waar zij meer over willen weten. Wat is de behoefte van mijn doelgroep?
  3. Het moment. Nu bekend is wat de doelgroep belangrijk vindt en je weet wat je ze aan kunt bieden blijft er nog één vraag open: Wanneer willen zij deze informatie ontvangen?


De werking

Dit klinkt allemaal leuk en aardig, maar hoe werkt dat dan? In principe begint alles door een trigger, een actie. Door een bepaalde actie van de tot nu toe onbekende potentiële klant (lead) wordt er een proces (workflow) in gang gezet. Hieronder vind je een concreet voorbeeld.

Als de onbekende jouw website bezoekt krijg jij hier een melding van. Dat is je eerste ‘moment’ met deze persoon. Doordat jij kunt zien wanneer en op welke pagina’s hij heeft gekeken kun je achterhalen waar zijn interesses/behoeftes liggen. Een mooie eerste stap naar een nieuwe klant, vind je niet?

Zodra de grote onbekende je formulier voor bijvoorbeeld de maandelijkse nieuwsbrief invult – weer een actie – wordt het helemaal leuk. Enerzijds omdat de betreffende persoon interesse toont in je nieuwsbrief (en dus in jouw bedrijf) en anderzijds omdat je nu weet om wie het gaat. De onbekende krijgt ineens een naam. Doordat de bezoeker het formulier heeft ingevuld kun je verschillende processen in gang zetten. Uiteraard dient hij in de lijst voor de maandelijkse nieuwsbrief terecht te komen. Er kan een bedankmail verstuurd worden op het moment dat jij wilt, je kunt een persoonlijke mail met specifieke informatie naar aanleiding van het bezoek van de specifieke pagina sturen (“Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met…”) en het salesteam ziet wat de betrokkenheid van deze bezoeker is. En weet je wat marketing automation nou zo handig maakt? Dit gaat allemaal automatisch! Je hoeft zelf niets bij te houden of in te voeren.

De voordelen
Marketing automation is dus erg handig en heeft vele voordelen t.o.v. andere marketing vormen, zoals e-mailmarketing. Hieronder staan de belangrijkste op een rij.

  • VisitorID (realtime op de hoogte van websitebezoekers)
  • Geautomatiseerd klanten genereren
  • Formulieren plaatsen (gegevens achterhalen van onbekenden)
  • Campagnes gebruiken (achterhalen hoe men bij jou terecht is gekomen)
  • E-mails en nieuwsbrieven versturen (keuzes: direct of inplannen, aan een individu of gehele lijst sturen en handmatig of automatisch versturen)
  • Taken en workflows (van automatisch een mail versturen na een inschrijving tot een notificatie ontvangen wanneer een lead een bepaalde score heeft bereikt)
  • Een goed CRM-systeem


Vanaf nu mogelijk

En het mooie is, dit kunnen wij vanaf nu ook voor jou doen!
Note: schrik dus niet als je naar aanleiding van het lezen van dit artikel ineens gebeld wordt door een Communiteer… Als je dit artikel goed gelezen hebt, weet je waarom ?


Wil jij, net als tig andere collega’s, meer informatie over de mogelijkheden van marketing automation?

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

06 29 07 53 79​
KvK: 87719592
Bank: NL48 RABO 0159 9860 44
Cacaokade 3, Helmond​
info@communiteers.nl

Copyright © 2023 Communiteers.
Alle rechten voorbehouden.