Je ziet het steeds vaker op je Facebook timeline op: video’s die live worden opgenomen en gepubliceerd. Maar wat maakt het gebruik van Facebook Live zo aantrekkelijk? Nou allereerst geeft Facebook live video’s prioriteit en daardoor verschijnen ze vaker op je timeline. Dat is toch ideaal?
Daarnaast maakt Facebook Live het mogelijk om een evenement of training te livestreamen, een vraag- en antwoordsessie te houden en zelfs te live vloggen (video’s kunnen tot en met vier uren lang zijn). Hiermee is het mogelijk om kijkers op een gehele nieuwe wijze bij te betrekken! En het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn: livestreamen op Facebook is net zo makkelijk als het updaten van je status – het gebeurt namelijk op dezelfde manier! Als je de video stopt, zal deze worden opgeslagen op je timeline en kunnen jij en je vrienden of fans hem later terugkijken.
Voorbeelden
Ondanks dat YouTube nog steeds marktleider in video’s is, wordt Facebook Live een steeds grotere bedreiging met hun grote aanbod. Het voordeel van Facebook is dat alle kijkers al geregistreerd zijn (dit levert veel meer data en informatie op voor adverteerders). Daarnaast is het ook aantrekkelijk dat je in Facebook niet hoeft te zoeken naar video’s, maar dat ze gewoon op je timeline verschijnen.
Benefit, een wereldberoemd Amerikaans cosmetica bedrijf, maakt ontzettend goed gebruik van de Facebook Live mogelijkheden. Zij hebben namelijk een wekelijks live-sessie waarin zij verschillende tips en tricks laten zien. Met een vaste programmatijd weten gebruikers precies wanneer zij nieuwe content kunnen verwachten!
Ook Tastemade is een goed voorbeeld van een succesvol bedrijf dat gebruik maakt van de Facebook Live functie. Met de series Tiny Kitchen laten zij live kookdemonstraties zien.
Ook wij maken gebruik van Facebook Live. Bekijk hier onze vlog op de BBHP beurs 2016:
Live video is super aantrekkelijk om nieuwtjes te delen, een sneak peek van producten te geven, vragen realtime te beantwoorden (en je kat te pronken). Het tweerichtingsverkeer aspect van Facebook Live zorgt voor heel veel interactie met de kijker. Kijkers hebben de mogelijkheid om reacties te plaatsen en jij kunt hierop reageren en adequaat op inspelen, en dat allemaal in realtime! Hiermee kun je heel creatief zijn en het publiek steeds opnieuw te verrassen met originele content.
Ideeën
Opsommend, de verschillende manieren waarop je Facebook Live optimaal zou kunnen gebruiken in je bedrijf en de meerwaarde ervan:
- Vraag- en antwoordsessies (tweerichtingscommunicatie is waardevol)
- Meer van jezelf laten zien (laat zien wie je bent en breng je organisatie dichter bij de mensen)
- Evenementen (denk aan presentaties, seminars, festivals etc.)
- Product lanceringen en demonstraties (het publiek zal zich meer betrokken voelen bij een realtime video dan een gewone advertentie/tutorial)
- Aanbiedingen (speciale aanbiedingscodes zijn nooit verkeerd bij de klant)
- Tips en tricks (maak het leven van je volgers makkelijker)
- PR en communicatie (bespaar flink op mediakosten door je boodschap direct live naar het publiek te brengen)
Facebook CEO, Mark Zuckerberg heeft gezegd dat binnen vijf jaar de meeste content op Facebook video zal zijn – dus maak hier gebruik van en laat je kijkers zien dat zij deel uitmaken van een belangrijk moment. Gebruik de mogelijkheden in jouw voordeel! Heb jij al gebruik gemaakt van Facebook Live?
Wil jij, net als tig andere collega’s, meer informatie over Facebook Live?