Influencer marketing is een begrip wat je steeds vaker terug hoort komen op het gebied van social media marketing. Wat is influencer marketing eigenlijk? En waarom kan het zo positief zijn voor jouw merk?
Wat is het?
Influencers zijn mensen binnen jouw doelgroep die (vaak) een grote invloed uitoefenen op hun achterban. Influencers komen voor op verschillende kanalen, en zijn er in de vorm van o.a. bloggers, vloggers, en bekende personen.
Influencers komen in verschillende vormen en maten. Zo heb je de gepassioneerde influencer, die schrijft over een merk omdat deze een bepaalde liefde met dit merk heeft. Persoonlijk vind ik dit vaak terug komen bij food bloggers, zoals Uit Paulines Keuken. Je kunt influencers ook uitzoeken op het bereik wat ze hebben. Zo is de laatste tijd vlogger Enzo Knol bijvoorbeeld erg populair. Daarnaast kun je influencers ook uitzoeken op autoriteit, bijvoorbeeld vanwege de interesses of hun achtergrond.
Waarom werkt het?
Sociale invloed is één van de belangrijkste redenen voor influencer marketing. Wanneer influencers sociale invloed uitoefenen, hebben zij in feite een (bewust) effect op de emoties en gedragingen van hun achterban. Dit komt doordat deze achterban zich identificeert met de influencer die zij volgen, en dus zijn of haar gedragingen ook als de correcte zien. Maar het belangrijkste is dat zij de influencer volledig vertrouwen.
Dit is bijvoorbeeld de reden waarom veel beautybloggers gratis samples thuis gestuurd krijgen om te unboxen en te proberen – het zorgt voor exposure van je merk. Zo werken de make-up merken Iconic London en Anastasia Beverly Hills bijvoorbeeld. Je ziet het echter ook in de muziekwereld. Zo zijn de DJ’s die draaien op The Flying Dutch (o.a. Martin Garrix en Hardwell), tevens de grootste influencers van dit festival.
Dus…
…waarom zou je influencer marketing moeten inzetten, en niet gewoon je reclame inkopen? Het is erg logisch, en jij doet het zelf ook: duidelijke reclame negeren we. We zappen weg, slaan de tijdschrift-pagina over, en negeren de banners op Facebook. Wanneer onze favoriete vlogger echter weer een video online heeft staan, spenderen we weer 15 minuten van onze kostbare tijd op YouTube. En op dat moment sta ik weer in de rij om het volgende aangeprezen product in mijn online winkelmand te gooien en mijn vrienden in de post te taggen. En dat leidt tot resultaten.
Wil jij, net als tig andere collega’s, meer informatie over influencer marketing?