“Adverteren naar echte mensen over verschillende apparaten kan leiden tot echte resultaten”. Dit is wat je ziet als je de website van Facebook Atlas bekijkt. Inmiddels zijn we 15 maanden verder na de aankondiging van de investering in adserver Atlas en is er nog weinig zicht op het next-level adverteren waar Facebook iedere marketeer van droomt.
Wat is Facebook Atlas eigenlijk? En wat kunnen we ermee?
Facebook Atlas is de wisselwerking tussen adserver Atlas Solutions en Facebook, en zou the next big thing in marketingland moeten zijn. Door deze twee te combineren wordt het mogelijk om advertentieimpressies te koppelen aan een digitale identiteit, in plaats van gebruik te maken van cookies. Facebook heeft dit omgedoopt tot people-based marketing
Omdat in de afgelopen jaren het gebruik van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets enorm is gegroeid, is het achterhaald om advertenties alleen te meten via browsers en aparte apparaten – oftewel, via cookies. The future is…De kracht van onze advertenties meten per persoon, in plaats van per browser.
En hier komt Facebook Atlas binnen geparadeerd. Facebook Atlas maakt namelijk gebruik van zowel de profielgegevens, als van apps en diensten van derden die het Facebook-profiel gebruiken als inlogmethode. Hierdoor is het mogelijk om iemands customer journey te volgen, ook al wisselen ze van apparaat. Facebook Atlas maakt het dus mogelijk om de gehele online customer journey uit te zetten – zonder gegevensverlies!
Heel mooi allemaal, maar wat kún je er dan mee? Het belangrijkste is dat Facebook Atlas je de mogelijkheid zal geven om je mediabudget veel accurater in te zetten. Zie de customer journey als een wereldreis: je gaat langs alle continenten om ervaringen op te doen, om uiteindelijk als een rijker mens op je thuisbasis aan te komen.
Ook bij aankopen werken mensen zo – we reizen langs allerlei kanalen en advertenties om uiteindelijk over te gaan tot aanschaf van een product of dienst. Deze aankoop wordt vaak gedaan via de laptop of in een offline store, terwijl we de belangrijkste informatie niet vergaren via deze touch points. Facebook Atlas is een interessante tool om deze reis uit te zetten en in kaart te brengen, zodat je mediabudget optimaal ingezet kan worden op de schermen die ertoe doen!
Voor nu zijn het echter nog toekomstbellen, want het is al een tijdje stil rondom Facebook Atlas. Momenteel hebben alleen nog enkele geselecteerde bedrijven toegang tot de adserver, zoals Tommy Hilfiger en Live Nation USA. Maar geef de hoop nog niet op. Facebook kennende maken ze het na uitvoerig testen voor iedereen beschikbaar. Kun je toch niet wachten om al aan de slag te gaan met next-level targeted marketing? Bekijk dan AdWords van Google eens, in combinatie met Google Analytics.