Instagram en Snapchat lijken in veel opzichten behoorlijk op elkaar. Zo zijn ze beiden vooral gericht op visuele content, worden beide platformen met name gebruikt door jongeren, is zowel Snapchat als Instagram bedoeld voor mobiel gebruik en worden ze allebei dagelijks intensief gebruikt.
Maar welke van deze platformen is nu echt geschikt voor jouw campagne? Om hierachter te komen. Is het belangrijk dat je weet wat de cijfers van beide platformen zijn en hoe je de platformen goed in jouw voordeel kan gebruiken.
Snapchat werd gelanceerd in 2011, maar wordt pas sinds kort door bedrijven en merken gebruikt als marketing tool. Het platform heeft 100 miljoen dagelijks actieve gebruikers, die samen gemiddeld 400 miljoen snaps per dag sturen.
Alle interactie die met Snapchat wordt aangegaan, is privé en daardoor ook persoonlijk. De foto’s van Snapchat zijn slechts tijdelijk en hoeven niet van hoge kwaliteit te zijn. Slechts 2% van de marketeers gebruikt op dit moment Snapchat. Wat nog eens extra mogelijkheden biedt bij Snapchat, is het feit dat het platform heeft aangekondigd te stoppen met de (betaalde) filters en zich meer bezig zal gaan houden met advertenties. Hier liggen dus nog behoorlijk wat mogelijkheden in het verschiet.
Maar hoe zet je dit platform in voor marketing? Het is mogelijk om persoonlijke snaps te sturen, maar ook om een foto of video in je ‘story’ te zetten. Snapchat is ideaal om een persoonlijk beeld te geven. Verder is Snapchat het perfecte medium om directe behoeften te stillen. Zo gebruikt Taco Bell het om ’s avonds laat een snap naar studenten te sturen. Studenten staan namelijk bekend om het feit dat ze wakker zijn tot in de late uurtjes en dan graag iets lekkers snacken. Taco Bell is dan zo’n beetje het enige wat open is en laat dat graag weten aan de studenten. Snapchat wordt ook gebruikt om kortingscodes te sturen die slechts tijdelijk geldig zijn. Op deze manier heb je een call to action waar men snel naar moet handelen.
Bij Snapchat wordt originaliteit en creativiteit zeker gewaardeerd. Hier is nog veel ruimte voor, omdat er nog weinig marketeers aanwezig zijn.
En dan nu Instagram: dit platform werd in 2010 gelanceerd en werd al snel erg populair. Vooral toen Facebook Instagram kocht won het platform aan populariteit. Instagram heeft inmiddels meer dan 400 miljoen maandelijkse gebruikers. Er worden meer dan 80 miljoen foto’s dagelijks geplaatst. Interactie op Instagram is over het algemeen openbaar en komt in de vorm van hartjes (likes), comments en shares. Het is mogelijk advertenties op Instagram te plaatsen. Dit gaat samen met Facebook Ads en dus ook op dezelfde manier. Hashtags worden erg veel gebruikt op Instagram. Verder heeft het platform een groot, internationaal, bereik en zeer goede click-through rates. Met Instagram is het mogelijk posts ook op Facebook, Flickr en Twitter te plaatsen.
Instagram is dus ideaal om mooi beeldmateriaal te delen. Wanneer iemand je volgt, heb je de zekerheid dat je berichten op de tijdlijn verschijnt van deze persoon. Dit is dus anders dan bij Facebook. Sinds kort is het ook mogelijk om op een tijdlijn te verschijnen van iemand die je nog niet volgt. Dit met behulp van advertenties. Een ander voordeel aan Instagram is het vele gebruik van hashtags. Dit biedt namelijk een mogelijkheid om conversie met je doelgroep te creëren.
Een voorbeeld van een merk dat Instagram op de juiste manier aanpakt, is Lush Cosmetics. Dit is geen groot merk, maar begrijpt heel goed hoe ze Instagram in hun voordeel kunnen gebruiken. Ze delen foto’s van achter de schermen van hun team die de producten met de hand maken. Verder gebruiken ze goede hashtags, zoals “#lushoween’ of ‘#lushlive’. Andere merken die het goed doen op Instagram, zijn Starbucks en Ben&Jerry’s. Volg deze merken eens op Instagram en wie weet raak jij ook wel geïnspireerd!
Instagram of Snapchat, welk platform is geschikt voor jouw merk? Of ga je toch voor allebei? Hoe dan ook, altijd geldt; bedenk eerst welke strategie je gaat hanteren en ga daarmee aan de slag!
Wil jij, net als tig andere collega’s, meer informatie over een van deze platforms?