Steeds meer bedrijven zien de toegevoegde waarde van WhatsApp voor hun dienstverlening, community management en webcare, om op een laagdrempelige en persoonlijke manier contact met klanten te hebben. Met de komst van WhatsApp Business wordt dit nóg interessanter, omdat op deze manier de dienstverlening nog sneller gaat en klantbinding sterk verbeterd kan worden.
Drie grote voordelen van WhatsApp Business voor jouw business:
Geautomatiseerde antwoorden
Je kunt standaard welkomst- en afwezigheidsberichten instellen in WhatsApp Business. Zo kunnen welkomstberichten handig zijn wanneer je weet dat je niet direct op een bericht kan antwoorden. Krijg je buiten werktijd berichten binnen? Stel dan een automatisch afwezigheidsbericht in waarin je aangeeft wanneer je contact opneemt. Zo speel je in op de verwachtingen van de klant en weet hij/zij wanneer er een reactie zal komen.
Snelle antwoorden
Heb je vaak te maken met dezelfde vragen? Dan kun je deze hier alvast als snelle antwoorden instellen. Het enige dat je dan hoeft te doen is ‘/’ te typen, gevolgd door de sneltoets of een ingesteld snel antwoord.
Berichtstatistieken
Als bedrijf wil je al je inspanningen kunnen meten, zo ook de communicatie met je doelgroep. Daarom biedt WhatsApp Business ook opties om statistieken te bekijken over je gesprekken. Tot nu toe beperkt zich dit nog tot het aantal verzonden, afgeleverde, gelezen en ontvangen berichten. In de toekomst wordt het uitgebreid met een gemiddelde reactietijd en statistieken over hoeveel verstuurde berichten ook daadwerkelijk gelezen zijn.
WhatsApp zakelijk gebruiken
Naast deze voordelen van WhatsApp Business is WhatsApp natuurlijk sowieso een topkanaal om toe te voegen aan je communicatiemiddelen. Het is een platform dat door (bijna) iedereen wordt gebruikt en zorgt ervoor dat je één-op-één kan communiceren met je doelgroep. Dat is één reden, maar er zijn nog veel meer scenario’s te bedenken.
Marketing
WhatsApp is een perfect kanaal om één-op-één, persoonlijk, te communiceren met je doelgroep. Denk aan nieuwe productreleases, artikelen die weer verkrijgbaar zijn, promoacties, aanbiedingen en meer.
Afspraakherinneringen
Luchtvaartmaatschappijen doen dit al goed met hun vliegtickets, door je een bericht te sturen met vlucht- en boardinginformatie. Maar ook in de zorg komt het vaker terug, voor afspraken bij tandartsen, huisartsen en specialisten in het ziekenhuis.
Customer service
Als je producten of diensten levert aan consumenten is het extra belangrijk om bereikbaar te zijn voor hen en ook echt te luisteren. Een één-op-één kanaal als WhatsApp kan enorm bijdragen aan het gevoel gehoord en geholpen te worden.
Gebruik jij WhatsApp al zakelijk? Wat is voor jou de toegevoegde waarde?