Instagram Checkout, wat is het en hoe werkt het?

Direct je nieuwe outfit kopen met Instagram Checkout

Outfits direct op Instagram kopen. Dat kan binnenkort met de nieuwste functie Instagram Checkout. Je hoeft niet langer het product te zoeken en kopen via de swipe-up link, de link in bio of erger nog de winkel eerst via Google opzoeken. Nee, gewoon lekker shoppen binnen Instagram. Deze optie is vorige week geïntroduceerd in de VS en zal bij succes later dit jaar wereldwijd worden uitgerold.

 

Waarom Instagram Checkout?

Veel jongeren openen vaak Google niet eens meer wanneer ze op zoek zijn naar nieuwe producten. Via merken en influencers op Instagram worden outfits uitgezocht en huizen ingericht. Met meer dan een miljard gebruikers gaat dit een grote impact op de e-commerce wereld hebben. Checkout for Instagram is dus een slimme zet van Facebook om Instagram in e-commerce te krijgen.

 

Hoe werkt het?

Checkout tags verschijnen op de feed post, in stories en in de explore-tab van de deelnemende merken. Wanneer je klikt op de post zie je een ‘Checkout met Instagram’ knop in plaats van een knop ‘meer informatie’ of ‘shoppen’ die je naar de website van het merk brengt. Wanneer je hierop klikt ga je naar de aankoop-tab van het product waar je zaken als de maat of kleur van het product aanpast. Vervolgens wordt je naar de betaalpagina geleid. De eerste keer vul je hier je adres- en betaalgegevens in. Instagram onthoudt deze gegevens voor een volgende aankoop. Niet alleen handig voor jou als gebruiker, maar zeker een uitkomst voor merken die niet langer hoeven te dealen met in de steek gelaten winkelwagentjes in hun systeem, omdat gebruikers geen zin hebben om steeds kun gegevens op elke website te moeten invullen. Met Instagram Checkout hoeft dit dus maar één keer en shop je heel handig bij alle aangesloten merken.

Nadat je iets op Instagram hebt gekocht, kun je het product volgen via de ‘orders’ tab van je profiel, dat de status van een bestelling weergeeft. Daarnaast heb je de optie om je bestelling te annuleren, een teruggave in te leiden of contact op te nemen met de verkoper. Je krijgt ook een melding van Instagram wanneer de bestelling wordt verzonden.

Wie doet er mee?

Met een klein aantal bedrijven wordt de Checkout functie op dit moment in de VS getest. Zoals je ziet zijn grote kledingmerken als Nike en Zara via Checkout te koop, maar ook verzorgingsproducten van Ouai Haircare en MAC.

 

Op dit moment testen dus uitgenodigde merken de Checkout functie. Wanneer dit ook voor Nederlandse merken beschikbaar wordt leggen we je graag meer uit in een volgende blog!

Wat denk jij, wordt Instagram Checkout een groot succes of zal deze functie de VS niet verlaten? Wij staan in ieder geval te trappelen om deze functie uit te proberen!

Tot die tijd gebruik maken van andere leuke Instagram functies? Lees hier alle blogs over Instagram

 

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

instagramvolgerskopen

Alt Tag

Een gratis kennislunch of ontbijt!

Wil je een keer sparren of brainstormen met een professional? Maak dan een
afspraak voor een gratis kennislunch of ontbijt!

Maak een afspraak!