Langzamerhand is het alom bekend: Facebook legt steeds meer de nadruk op Groepen en Evenementen. Niet alleen krijgen deze twee onderdelen van ‘het grote Facebook’ meer opties, ze wegen ook zwaarder binnen het algoritme. Dat wil zeggen dat de posts van jouw bedrijfspagina helaas steeds minder bereik genereren. Laten we daarom eens kort inzoomen op deze Facebookgroepen en de vraag stellen: “hoe gedraag ik me als business binnen een Facebookgroep?”
Het principe is niet zo moeilijk, vergelijk het met een huis. Je bedrijfspagina op Facebook is je huis. Iedere dag rijden of lopen mensen langs en kijken ze naar je huis. Als je het goed onderhoudt denken ze: “wauw, deze mensen doen echt hun best!” en hebben ze daar bewondering voor. Gemaaid gras, gelakte kozijnen en altijd een rokende schoorsteen!
In feite zien deze mensen natuurlijk alleen maar de voorkant van je huis, er staat namelijk een mooie schutting tussen die perfecte voortuin en het zwembad in de achtertuin. Ze zien je dus nooit in je zwembroek (of bikini) bij het zwembad liggen, want dat gebeurt in de achtertuin.
Dit klinkt misschien raar, maar een Facebookgroep is heel goed te vergelijken met je achtertuin. Het is een plek waar je alleen mensen toelaat die je dierbaar zijn en waar je een relatie mee hebt. En omdat je mensen uitnodigt en je de gastheer of -vrouw bent, ga je natuurlijk geen dutje doen wanneer je gasten hebt. Jij bent ten slotte de verbindende factor tussen deze mensen. Je doet je best om je gasten het zo comfortabel en makkelijk mogelijk te maken om met elkaar te praten.
Wat ik hierboven schrijf is leuk, maar misschien nog niet duidelijk genoeg. Laat ik het daarom in één klap duidelijk maken: als verkoper van zonnepanelen loop je natuurlijk niet via het tuinhekje naar de achtertuin om daar aan alle gasten te vragen of ze zonnepanelen willen kopen… Dat doe je gewoon netjes aan de voordeur.
Dat verklaart dus precies hoe je je als business gedraagt in een groep: je zorgt ervoor dat je vrienden zich thuis voelen en je probeert ze niets op te dringen. Jij bent degene die ervoor zorgt dat je groepsleden iets hebben om over te praten en voedt de discussie waar nodig.
Om als bedrijf succesvol te worden in Facebookgroepen, zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Ik heb ze voor je opgesomd:
Creëer toegevoegde waarde
Je ambassadeurs moeten natuurlijk wel voordeel halen uit het feit dat ze lid worden van je groep. Voor wat, hoort wat. Het creëren van waarde is essentieel. Denk bijvoorbeeld aan het volgende: communiceer een link naar een bepaalde Facebookgroep naar alle mensen die een bepaald product hebben gekocht. Deze mensen hebben namelijk allemaal dezelfde behoefte.
Bespreek bepaalde trends
Nieuwe plannen voor je business of aankomende events? Perfecte content voor een Facebookgroep met de die-hard fans van je merk!
Bouw je community
In de groep gaat het niet om jou, het gaat om de leden. Creër interactie met de leden!
Betrek je volgers
Je beste volgers zijn je ambassadeurs. Vaak schamen zij zich niet om jouw merk in een positief daglicht te zetten bij hun volgers, ze zijn immers fan van je! Gebruik ze daarom en zorg ervoor dat je ze uitrust om het aantal leden van je groep uit te breiden. Dat kun je doen met content, maar misschien kun je ze zelfs persoonlijk betrekken.
Hopelijk heb je nu een indruk gekregen van hoe je je als bedrijf gedraagt in een Facebookgroep. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om consistent te plaatsen en zoveel mogelijk engagement op te wekken bij je volgers.
Wil je meer weten over hoe je Facebookgroepen kunt inzetten voor jouw business? Neem dan even contact met ons op! We helpen je graag verder.