Stap 1: Bepaal wat je wilt bereiken
Bepaal het doel. Wil je bijvoorbeeld nieuwe klanten aantrekken, nieuwe producten introduceren of heb je een mooi aanbod om te delen? Influencer marketing kan hierbij enorm handig zijn! Zowel consumenten als bedrijven kijken naar influencers en halen van hen inspiratie en informatie. Maar heel belangrijk: stel eerst vast wat je wil bereiken, wat je doel is, en ga dan daarop voortborduren.
Stap 2: Identificeer je doelgroep
Nu je weet wat je wilt bereiken, bepaal je op welke doelgroep je je wilt richten. Huisvrouwen of echtgenoten, spelende kinderen of modebewuste millenials. Noteer vervolgens welk verhaal je die doelgroep wilt vertellen. Geef extra aandacht aan de sterke punten van je product of dienst.
Stap 3: Hoe vind je influencers?
Je kan influencers vinden door te zoeken op social media platforms zoals Instagram, YouTube en TikTok. Door gebruik te maken van zoekwoorden en hashtags die relevant zijn voor jouw merk of product, kun je influencers vinden die al posten over onderwerpen die aansluiten bij jouw doelgroep. Je kunt ook de volgers van concurrenten of vergelijkbare merken onderzoeken en zien welke influencers zij volgen en aanbevelen.
Een andere manier om influencers te vinden is door gebruik te maken van influencer databases en tools. Er zijn verschillende tools beschikbaar waarmee je influencers kunt vinden op basis van hun locatie, niche, aantal volgers, engagement rates en meer. Enkele voorbeelden van deze tools zijn Buzzsumo, Upfluence en HypeAuditor.
Of kijk eens naar de Brand Collabs Manager van Meta: https://www.facebook.com/creators/introducing-brand-collabs-manager
Tot slot kun je ook je eigen netwerk gebruiken om influencers te vinden. Vraag bijvoorbeeld aan je huidige klanten of volgers of ze iemand kennen die relevant is voor jouw merk of product. Je kunt ook samenwerken met andere bedrijven of merken in dezelfde branche en samen influencers vinden en benaderen.
Stap 4: Kies de juiste influencer
Zoek de juiste influencer die bij jou past. Ben kieskeurig. Het belangrijkste is vertrouwen. Als je bijvoorbeeld een veggie pizza presenteert aan een voedingsbewust publiek, zul je geen succes hebben met een influencer die regelmatig foto’s post van zichzelf bij een snackbar. Het zal niet het soort volgers aantrekken dat je wilt bereiken.
Kies de juiste influencers aan de hand van deze vragen.
- Wie past bij je doelstelling en doelgroep? Welke influencer trekt jouw klanten aan? Wanneer je dat niet weet, doe een klantenonderzoek.
- Heb je al eens eerder met deze influencer(s) samengewerkt? Wat waren de resultaten hiervan? Is de influencer bereid om en gemotiveerd om met je samen te werken?
- Is hij of zij betrouwbaar? Dat kun je bijvoorbeeld zien door de vele volgers, maar weinig likes of reacties.
- Wat is de kwaliteit van de berichten en volgers van de influencer?
- Wat voor soort influencer is hij of zij? Zit de influencer in een bepaalde branche of niche?
- Mega influencers, dit zijn vaak beroemdheden. Dankzij de vele fans hebben zij een groot bereik op social media platformen. Ze hebben ook een hoog prijskaartje.
- Macro influencers, hebben een bereik van 100.000 volgers oplopend naar 1 miljoen. Ze zijn professioneel en succesvol in campagnes.
- Meso influencers: met 50.000 tot 100.000 volgers hebben ze een groot bereik.
- Micro influencers, zijn authentiek en hebben een vertrouwensband met hun volgers. Tussen de 5.000 en 50.000 volgers.
- Nano influencers, zijn nog vrij nieuw binnen de influencer marketing en hebben tussen de 1.000 en 5.000 volgers.
- Virtuele influencer, een voorbeeld daarvan is Lil Miquela.
- Zoek je een influencer die volgens script werkt of zelf aanvulling geeft?
Stap 5: Maak een afspraak
Maak met de influencer afspraken over de volgende vormen van samenwerking.
De meest voorkomende vorm is dat de influencer content plaatst over jouw product of dienst. Het is echter ook mogelijk om een denk-sessie te houden. In dit geval kan de influencer je helpen met het bedenken van ideeën voor een campagne of evenement. Je kunt ook een Instagram take over houden, waarbij een influencer het beheer van jouw social media-account overneemt en gedurende een bepaalde periode posts publiceert. Hieronder een lijstje om in je achterhoofd te houden bij het maken van de afspraken. En, heel belangrijk: leg deze afspraken ook vast!
- Hoeveel posts gaat de influencer plaatsen en op welke tijdstip van de dag?
- Welke hashtags en links gaat de influencer gebruiken?
- Exclusiviteit is belangrijk. Spreek met elkaar af hoeverre de influencer voor andere bedrijven gaat werken.
- Bespreek met elkaar de vergoeding. Wordt het een bedrag per post of een vast bedrag voor een x aantal posts? Je kunt ook nog altijd onderhandelen over extra vergoedingen voor betere resultaten. Dit stimuleert influencers om betere resultaten te behalen. Bijvoorbeeld meer link clicks of reacties.
- Wat is de inhoud van de posts? En wat zijn de creatieve mogelijkheden voor de influencer?
Stap 6: Bereid een briefing voor.
Benadruk in de briefing de belangrijkste punten en positieve aspecten van jouw product of dienst die je aan je klanten wilt uitleggen. Maar geef influencers wel de creatieve vrijheid om het verhaal op hun eigen manier te vertellen. Zij kennen hun doelgroep (en dus ook die van jou) het beste. Laat de controle los!
Stap 7: Controleer en evalueer de prestaties
Oke oke, net vertelden we je dat je de controle los moet laten. Dat klopt ook, deels. Wanneer jij en de influencer eenmaal aan de slag zijn en de posts de wijde wereld in worden geslingerd, is het wel belangrijk dat je de resultaten van deze posts in de gaten houdt. Let bijvoorbeeld op de interactie, likes en weergaven.
Door een oplettende blik van jou, kun je als het nodig is, op tijd bijsturen. Of de influencer dikke credits geven voor het bekend(er) maken van jouw product of dienst! Dat laatste is sowieso wel goed om te doen.