Samen met WSP Helmond – De Peel deden we het. 💪 In slechts vier maanden tijd nam het aantal volgers op LinkedIn voor WSP Helmond – De Peel toe met maar liefst 850%. Je leest het goed, 850%. Oké, eerlijk is eerlijk. We begonnen op 130 LinkedIn volgers en stonden na 4 maanden op 1.120 volgers. Maar wat een geweldige prestatie. Hoe we dat deden? We nemen je mee in een verhaal waarin dit doel breed werd gedragen door de collega’s.
Normaal gesproken zijn we niet echt fan van hoge volgers aantallen. We weten inmiddels dat platformen als Meta en LinkedIn je organische bereik procentueel terugschroeven naarmate het aantal volgers op je pagina groeit. In onze optiek is een kleinere maar meer betrokken volgersgroep waardevoller dan een grote niet betrokken groep. Met deze disclaimer gingen we de opdracht aan.
De aftrap
Zoals gebruikelijk trappen we de samenwerking af met een plan van aanpak. In dit geval kon het beknopt, want het doel was duidelijk. Toch is het goed om duidelijk te krijgen wie de doelgroep is, wat de behoefte van de doelgroep is en wat we van de groei verwachten. Het resultaat is tweeledig. 1. Als Communiteers hebben we duidelijke kaders om content te maken en 2. voor de betrokken medewerkers van WSP Helmond – De Peel was het goed om het doel, doelgroep en de behoeftes van de doelgroep helder te krijgen.
Met dit scherp gesteld, konden we aan de slag met de productie van de content. Op hetzelfde moment startte WSP Helmond – De Peel met het uitnodigen van hun connecties op LinkedIn.
De campagne
Het advertentieplatform van LinkedIn is ingericht om verschillende doelen te bereiken. Zo is het ook mogelijk om meer volgers te verleiden via advertenties. Je doelstelling van de campagne wordt dan ‘Interacties’. Het mooie is dat LinkedIn dan een knop met de tekst ‘Volgen’ aan je advertenties toevoegt.
De advertenties zelf waren een combinatie van verschillende teksten met uiteenlopende redenen om WSP Helmond – De Peel te volgen (geheel gericht op de behoeften van de doelgroep), voorzien van licht opgemaakte afbeeldingen. We hebben meerdere teksten en afbeeldingen gebruikt om LinkedIn vervolgens de best mogelijke combinatie te laten kiezen (op basis van een conclusie uit de leerfase). Deze campagne werd vervolgens over meerdere maanden ingezet met diverse doelgroepen en ruim voldoende advertentiebudget. Uiteindelijk werden de advertenties ruim 85.000 keer weergegeven en kwamen er ruim 1.120 nieuwe volgers bij.
Interne betrokkenheid
De echte klapper voor wat betreft het aantal volgers kwam door de eigen medewerkers. Door meerdere collega’s beheerder van de pagina te maken, kregen ze de mogelijkheid om connecties uit te nodigen. Ideaal voor accountmanagers met een groot netwerk.
Het bleek direct een succes te zijn. ‘Ondernemers en HR-medewerkers in de Peelregio moeten op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in het vak. Dat kan makkelijk en gratis via de LinkedIn-pagina van WSP Helmond – De Peel.’ Dat was het perfecte verkoopargument voor het team om connecties uit te nodigen. Op bijna Jehova-achtige wijze kregen ze een spreekwoordelijke voet tussen de deur en groeide het aantal volgers exponentieel.
Volgens Martijn Gleijm, interim communicatiemanager bij Senzer en als communicatieprofessional betrokken bij de promotie van WSP Helmond – De Peel, is het goed om te zien dat de collega’s zo enthousiast zijn in het uitnodigen van de connecties. “Zonder een enthousiast team met een groot netwerk was het nooit gelukt.”
Geen oneindige groei
Ondanks het succes van het eigen team is de groei niet oneindig. “We realiseren ons dat er een moment komt dat alle connecties zijn uitgenodigd. Dat is dan ook het moment dat de advertenties het weer overnemen,” zegt Gleijm. In deze fase hebben de advertenties vooral een ondersteunende functie om meer zichtbaarheid voor het merk te creëren. “Het is fijn dat we een partner als Communiteers hebben die ons op weg heeft geholpen,” aldus Gleijm.
Conclusie
Soms is het ook wel eens fijn om een opdracht aan te nemen waar je niet helemaal achter staat en dan te zien dat het een enorm succes is. In dit geval waren de doelen glashelder. 10.000 volgers aan het einde van 2022. Dat gaan we niet halen. 😅 Maar binnen een aantal maanden een groei van 850% doormaken is een geweldig resultaat. Door de warme uitnodiging van het team van WSP Helmond – De Peel kregen aanstaande volgers een garantie dat het volgen van de pagina de moeite waard is. Petje af voor het team!
Waren de advertenties overbodig? Allerminst. De advertenties hebben bijgedragen aan de weergave van het merk en zodoende de volgers ‘voorbereid’ voor het volgen van de pagina.
Bonus
Om terug te komen op de disclaimer dat het aantal volgers van een pagina minder belangrijk is dan de interactie op de pagina, hebben we hier een magische mix te pakken. Met deze tactiek zijn beide toegenomen. Het aantal volgers is overduidelijk gestegen, maar ook de interactie met de volgers nam toe met gemiddeld 1,5%. Dit is wel met wat hulp van advertentiebudget.