De komende maanden rolt Facebook een nieuw design van de bedrijfspagina’s uit. Hiermee verdwijnt onder andere de mogelijkheid om een Facebookpagina te liken. Wat betekent deze update voor jouw bedrijfspagina?
Met het nieuwe design ga jij er als paginabeheerder flink op vooruit. De navigatie wordt een stuk overzichtelijker en er komen functies bij. Op de pagina krijg je een eigen nieuwsfeed waarin je met jouw fans en andere pagina’s kunt communiceren. Ook aan de achterkant verandert er het een en ander in tools en inzichten.
Like versus Follow
De grootste aanpassing is dus het verwijderen van de ‘like’ optie. Op dit moment hebben mensen de mogelijkheid om jouw pagina te liken of te volgen. Wanneer iemand jouw pagina een like geeft, volgt deze persoon automatisch de pagina. Er kan ook gekozen worden om de pagina alleen te volgen. Binnenkort vervalt dus de ‘like’ optie en hebben mensen alleen nog maar de mogelijkheid om een pagina te volgen.
Facebook ziet op dit moment dat er veel pagina’s worden geliked, maar dat er weinig interactie tussen de ‘liker’ en de pagina is. Dit kan verschillende oorzaken hebben:
- Mensen die lang geleden een pagina een like hebben gegeven en niet meer interacteren met de content, waardoor ze ook (bijna) geen updates van deze pagina meer zien. Stel: je hebt een keer ingelogd op de WiFi van een café waarvan je ook meteen de Facebookpagina moest liken. Je bent nooit meer terug geweest bij dit café en je bent ook niet meer geïnteresseerd in de updates.
- Personen liken een pagina en zetten vervolgens de meldingen van updates van deze pagina uit. Deze ken je vast wel, een buurmeisje of oud klasgenoot die een Facebookpagina opgericht en jou uitnodigt deze te liken. Omdat je een goed persoon bent, geef je de pagina een like. Maar je hoeft niet per se alle updates hiervan te ontvangen en schakelt de updates van de pagina uit.
Kortom: Facebook ziet een ‘follow’ als echte interesse in de content van de pagina. Wanneer je als gebruiker een pagina volgt, krijg je ook actief updates van de pagina te zien. Een ‘follow’ weegt in de ogen van Facebook dus zwaarder dan een ‘like’.
Betere interactie met jouw fans
Een andere verandering is dat bedrijfspagina’s hun eigen nieuwsfeed krijgen. Dat betekent dat je onder de vlag van de pagina kan deelnemen aan gesprekken, merken en trends kunt volgen en kunt communiceren met jouw volgers. Deze speciale nieuwsfeed zal ook andere publieke figuren, pagina’s, groepen en trending-inhoud voorstellen waarmee de pagina kan communiceren.
Wanneer je een pagina volgt, zie je hun opmerkingen over de berichten van anderen bovenin de opmerkingen-sectie, waardoor ze beter zichtbaar zijn.
bron: Facebook
Updates Paginabeheer
Naast deze veranderingen zijn er een paar updates gericht op paginabeheer. Paginabeheerders kunnen toegangsmachtigingen bijvoorbeeld gedetailleerder toewijzen, zodat ze zich kunnen concentreren op het geven van verschillende toegangsniveaus aan mensen. Zij kunnen dan specifieke taken uit te voeren in Insights, Advertenties, Content, Community-activiteit en Berichten. Meer hierover lees je op de pagina van Facebook zelf. Daarnaast krijgt Creator Studio een steeds prominentere rol en verplaatsen steeds meer functies naar dit platform. Bij Communiteers maken we ook steeds meer gebruik van Creator Studio en werkt het ook goed samen met ons content plansysteem Kontentino.
Wij denken dat het verdwijnen van de ‘like’ functie ten goede komt van de interactie die jij met jouw fans hebt. Likes kun je letterlijk kopen, maar dit betekent eigenlijk niks voor de waarde van jouw pagina. Wanneer jouw pagina 10.000 likes heeft, maar je amper interactie op de content ontvangt, moet je toch eens nadenken over de waarde van deze likes. Met volgers heb je een actievere fanbase waar je meer interactie van mag verwachten.
Wil je meer weten over het bouwen van een sterke online community? Neem dan contact met ons op!