Voor 2007 waren hashtags nog een weinig gebruikt fenomeen. Chris Messina gebruikte hashtags voor het eerst op Twitter om zijn posts te groeperen. Sindsdien is de hashtag steeds populairder geworden. Maar hoe gebruik je deze in je berichten om het maximale uit je bedrijfsprofiel te halen?
De hashtag moet je zien als een zoekterm voor je publiek. Het doel van het teken is om berichten te categoriseren en te filteren. Op deze manier kunnen mensen jouw posts makkelijker vinden. Om meteen in de cijfertjes te duiken genereren posts met een hashtag 12,6% meer engagement dan een post zonder. Het teken zorgt voor meer interactie met jouw bedrijfsprofiel. Maar dan moet je wel weten op welke kanalen het werkt. De hashtag wordt veel gebruikt op Twitter, Instagram en Pinterest. Op Facebook en LinkedIn wordt het minder gebruikt, maar dit wil niet zeggen dat het niet werkt. Moet je dan zo veel mogelijk hashtags gebruiken om te zorgen dat iedereen jou vindt? Zeker niet! Met deze tips gebruik je hashtags zo efficiënt mogelijk.
Maak je hashtags specifiek, maar niet té specifiek
Als je dit leest klinkt het misschien gek. Maar wanneer je gebruik maakt van hashtags wil je natuurlijk dat jouw post gevonden wordt. Wanneer jouw post niet specifiek genoeg is, heb je grote kans dat deze in dezelfde lijst wordt weergegeven als miljoenen anderen. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Maak het daarom iets specifieker. Verkoopt jouw bedrijf bijvoorbeeld auto’s? Gebruik dan niet #car, maar noteer bijvoorbeeld het merk erbij.
Let er wel op dat jouw hashtag niet té specifiek wordt. Het publiek denkt in zoektermen. Zorg er dus voor dat er geen moeilijke lettercombinaties in de hashtag zijn of dat het qua spelling een moeilijk woord is. Hoe groter het woord hoe lastiger het op te zoeken is.
Word niet te fanatiek met de hashtags
Gebruik per post tussen de vier en zeven hashtags. Dit haalt gemiddeld het beste resultaat binnen. Te veel hashtags wordt gezien als wanhopig en trekt ook ongewenste aandacht van bijvoorbeeld spambots.
Plaats de hashtags in de post zelf en niet in de reactie
Het plaatsen van hashtags in een reactie onder jouw post gaat ten koste van jouw interactie en bereik. Dit wil je dus vermijden.
Maak een hashtag voor jouw bedrijf
Buiten dat je hashtags gebruikt voor de vindbaarheid is het ook mogelijk een eigen merk hashtag te hebben. Je kunt hiervoor de naam van je bedrijf gebruiken, maar ook iets wat uniek is aan jouw bedrijf, zoals een korte slogan.
Om hashtags zo efficiënt mogelijk te gebruiken, moet je dus goed nadenken over welke je gebruikt. Hiervoor kun je ook een hashtag analyse doen, waarmee je onderzoekt welke hashtag het meest wordt gebruikt in berichten over een bepaald onderwerp. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Wij denken graag met je mee. Neem hier vrijblijvend contact met ons op!