Gebruik je privé al Instagram en ben je benieuwd of je het ook voor jouw organisatie moet inzetten? Of doe je dit al en ben je benieuwd naar de volgende stap, Instagram Stories, passen bij jouw bedrijf? Want waarom zou je tijd investeren in content die na 24 uur verdwijnt? Hieronder lees je wat hiervoor de reden is met voorbeelden hoe je als bedrijf Instagram Stories het beste kunt inzetten. Waarom gebruik maken van Instagram Stories?
1 FOMO
De afkorting FOMO staat voor Fear Of Missing Out. Vandaag de dag willen mensen zo min mogelijk missen waardoor we social media kanalen dan ook nauwlettend in de gaten houden. Instagram Stories zijn maar voor een beperkte tijd (24-uur) zichtbaar waardoor het noodzakelijk is Instagram regelmatig te bekijken om niks te hoeven missen.
2 Bekendheid
Instagram Stories zijn zichtbaar voor je persoonlijke volgers maar ook voor mensen die jouw account (nog) niet volgen. Zij kunnen wel via de explore functie jouw verhaal bekijken mits je een hashtag of locatie aan je verhaal hebt toegevoegd. Hallo groter bereik!
3 Een kijkje achter de schermen
Mensen kennen misschien je product of dienst wel maar hoe gaat het er aan toe op de werkvloer, wat doen wij nou eigenlijk om de dienst of het product tot stand te brengen? Door je volgers een kijkje achter de schermen te bieden leren ze je beter kennen.
4 Verwijzing naar website/webshop
Met een sticker met link kun je mensen doorverwijzen naar je website of webshop. Door mensen door te verwijzen naar je website kun je zorgen voor meer leads of verkopen. En dit door het effectief inzetten van branding!
Als je dit leest dan denk je waarschijnlijk: ‘Waar het dus eigenlijk op neerkomt is brand awareness en engagement’. Dit klopt! In de onderstaande tekst lees je de tips om dit te bereiken met Instagram Stories.
# Bereik vergroten door hashtags
Wanneer je hashtags plaatst in je Story zien je volgers gelijk waar het over gaat. Maar er is nog een leuke bijkomstigheid en dat is dat wanneer je een hashtag gebruikt deze wordt toegevoegd aan een verzameling Stories die dezelfde hashtag gebruiken. Een voorbeeld hiervan is: wanneer een bedrijf de hashtag ‘#hiring’ gebruikt, wordt jouw Story toegevoegd aan de verzameling van ‘#hiring’ Stories. Voornamelijk werkzoekende mensen zullen de hashtag volgen. Zij kunnen bij interesse vervolgens verder klikken, de vacature bekijken en eventueel solliciteren. Een bedrijf kan natuurlijk ook de hashtag ‘lookingforwork’ volgen en dan geldt het omgekeerde, het bedrijf kan dan de persoon die een baan zoekt benaderen. Handig toch? #brandawareness
# Kijkje achter de schermen
Laat je werknemers zien! Mensen willen weten wat er achter de naam van je bedrijf, product of dienst schuilt. Dit doe je al eenvoudig door bijvoorbeeld te laten weten dat een werknemer jarig is of door een werkdag van een collega te filmen. Wat doen de mensen op de productieafdeling nu de hele dag? Gebruik je creativiteit en doe het met een knipoog. #engagement
# Communiceer met je volgers
Question and Answer ook wel bekend als Q&A. Dit is een sticker die je kunt toevoegen waarbij je je volgers de ruimte geeft om vragen te stellen. Deze kun je dan later beantwoorden in een nieuwe story. Dit is een manier om interactie met je klanten te op te bouwen of te versterken. #engagement
# De mening van jouw volgers doet er toe
Je kan een poll starten op je story waar je om de mening van je volgers vraagt. Ben je momenteel bezig met een nieuwe huisstijl? Vraag de voorkeur van de volgers. Zo kom je achter hun mening waardoor je meer over de doelgroep te weten komt. Deze kennis kan waardevol zijn, maak hier slim gebruik van. Gebruik de poll ook eens om leuke of grappige een vraag te stellen zoals: ga jij vanavond: lekker sporten / Netflixen. Door de poll creëer je interactie met de volgers en leer je ze beter kennen. Het is belangrijk dat de volgers het niet aanvoelen als eenzijdig verkeer dus reageer tijdig terug.
Je kan ook om de mening van de volger vragen aan de hand van emoticons. De volgers kunnen door de emoticon verschuiven om aangeven hoe leuk ze iets vinden. Hou je vragen kort want de Story is maar enkele seconden te zien. Ook weer #engagement
# Waar ben je?
Voeg een locatie toe aan je Instagram Story. Hierdoor weten je volgers waar je bent, wat voor net dat kleine beetje extra inlevingsvermogen vanuit de volgers kan zorgen. Maar sommige locaties hebben, net als de hashtags, een eigen Story. Deze worden weergegeven op de Discovery pagina. Zo kan je potentiële volgers aantrekken. #brandawareness en #engagement
# Houd dezelfde designstijl aan
Wanneer je een Story plaatst met meerdere video’s of afbeeldingen achter elkaar, zorg dan dat dit dezelfde stijl is. Dit zorgt voor een professionele, rustige en aangename uitstraling. Wijk ook met een video of afbeelding in je Story niet te veel al van je huisstijl, dit kan voor verwarring zorgen bij de volgers.
Heb je nog vragen? Neem contact met ons op via: www.communiteers.nl/contact.