Help, waar gaan alle jongeren naar toe?! Inderdaad, zij vertrekken van Facebook en de gemiddelde leeftijd op Instagram wordt ook steeds hoger. De jonge social mediagebruikers, vanaf 12 jaar en vaak nog jonger, zitten nog wel op Snapchat, maar er is een platform dat veel aan populariteit wint: TikTok. In 2018 één van de meest gedownloade apps ter wereld, met inmiddels al meer dan 500 miljoen maandelijks actieve gebruikers.
Wat is TikTok?
Video, video, video. Je kunt er niet meer omheen. En om zich zo goed mogelijk te uiten gebruiken jongeren véél video. Daar speelt TikTok (voorheen Musical.ly) op in. Via de app op je telefoon maak je rechtstreeks korte video’s van 3 tot 15 seconden, met leuke muziekjes en allerlei filters. Deze deel je op je eigen tijdlijn of met je vrienden, die er op hun beurt met een video op kunnen reageren. Waar TikTok ook veel voor wordt gebruikt zijn zogenaamde challenges. Je kent ze misschien wel van de Ice Bucket Challenge en de Bottle Cap Challenge. Laat je alvast inspireren door de Top 15 beste TikTok Challenges van april 2019. Deze heeft in 2,5 maand al meer dan 5,3 miljoen weergaven opgeleverd op YouTube overigens. Just saying.
Waarom is TikTok zo belangrijk?
- De app is een springplank voor toekomstige influencers en contentmakers
TikTok maakt het voor jonge kinderen heel gemakkelijk om eigen content te maken, wat ze anders niet zo gemakkelijk zelf zouden kunnen. De TikTok-app biedt daarbij tools als filters, aanpasbare videosnelheid en toegang tot professionele audio. Het is eigenlijk net als wat Instagram deed met fotografie: met filters en andere instellingen voor het bewerken van foto’s maakte Instagram het voor mensen eenvoudiger om bijna professioneel uitziende foto’s te maken en te delen. - TikTok spreekt (nu nog) een heel jonge doelgroep aan
Snapchat focuste zich in het begin op het tienerpubliek, omdat het één ding begreep dat erg belangrijk is als het gaat om tieners: het is niet cool om rond te hangen op dezelfde plek als je moeder. Uiteindelijk werd Snapchat steeds aantrekkelijker voor een veel grotere en wat oudere doelgroep, wat we bij TikTok ook wel verwachten. Zie het zo: Facebook is inmiddels de app van je moeder en met de komst van TikTok is Snapchat de app van je oudere broer of zus. TikTok bezit over de jongste doelgroep in social medialand en het is slim om dat niet te negeren, want zij worden uiteindelijk ook ouder. En wijzer. En de toekomst. You get it. - Van tool naar platform met een grote community
Instagram is een voorbeeld van een app die in eerste instantie door veel mensen als tool werd gebruikt om beter te worden in fotografie. Je maakt een foto met je telefoon, bewerkt deze en deelt het met vrienden. Daarna werd het pas echt een sociaal netwerk van gebruikers met dezelfde passie. TikTok kan een interessante volgende speler zijn in social medialand die de mogelijkheid geeft om te creëren, te delen en communiceren met elkaar.
Kritiek
De laatste tijd is er ook regelmatig kritiek geuit over TikTok, vanwege privacyschending van de hele jonge gebruikers, cyberpesten, discriminatie en seksueel getinte inhoud. Na een grote boete in de VS en een tijdelijk verbod in India wordt de app nu ook door het Verenigd Koninkrijk onderzocht, onder andere op de manier waarop gegevens van kinderen worden verwerkt.
Wat zijn de marketingmogelijkheden?
TikTok heeft advertentiemogelijkheden binnen de app, die helaas nog niet in ons land beschikbaar zijn. Als het advertentieplatform wel wordt opengesteld in Nederland, zouden we campagnes kunnen inzetten op alle gebruikers van de app. Een aantal voorbeelden volgens TikTok:
- Hashtag Challenge
- 3D/AR Lenses
- Stickers
- Fullscreen ads
- Precise targeting
- Custom audiences
- Conversion events
- Track performance real time
Interessant! Toch? Mocht jij dat ook vinden, dan kun je je alvast inschrijven voor het advertentieplatform: hier. Krijg je een seintje als het zover is dat je ermee aan de slag kan.
En, wat denk je? Is TikTok interessant? Kun je er iets mee in de marketing van jouw bedrijf? We denken graag met je mee!