Ja, ik stond er zelf ook van te kijken, e-mail is het meest waardegestuurde kanaal voor online marketing. Waar ik dacht dat kanalen zoals Facebook met de eer gingen strijken, loopt e-mail er met de prijzen vandoor. En eigenlijk is dat niet verrassend als je naar de resultaten van het Nationale E-mail Onderzoek van 2018 kijkt. Het onderzoek is gehouden onder 2.055 Nederlanders en de resultaten geven een compleet beeld van de beleving en het gebruik van e-mail in maar liefst 24 conclusies. Ook wordt ons e-mail gedrag vergeleken met Facebook, WhatsApp en Instagram. Ik begrijp dat je nu op het puntje van je stoel zit dus hier komen de resultaten!
Soorten e-mails
Uit het onderzoek van Spotler en CG Selecties blijkt dat maar liefst 68% liever reclame ontvangt in zijn inbox. Om dit even in perspectief te zetten, 2% vindt het prima om reclame te ontvangen via Instagram. Daarnaast wil 78% liever een overzicht van meterstanden wel via e-mail ontvangen, terwijl 15% aangeeft dit via social media te willen ontvangen. De onderbouwing die hiervoor gegeven wordt door marketingdocent Peter Rijcken is de volgende: “Friends-communicatie via social is totaal iets anders dan officiële communicatie via e-mail. Het heeft te maken met beheersbaarheid. Messenger berichten zijn bijvoorbeeld helemaal niet te managen waardoor ze ongeschikt zijn voor officiële communicatie. Een e-mail kun je eenvoudig bewaren en weer teruglezen. Dat maakt e-mail zo geschikt voor officieel verkeer.” Daarnaast is het ook zo dat je je in kunt schrijven voor e-mails die je wilt ontvangen, maar als je deze beu schrijf je je net zo makkelijk weer uit. Of je negeert ze. Hier heb je dus volledige controle over, in tegenstelling tot alle pushberichten of de reclameblokken op televisie waar je om de 20 minuten naar moet kijken.
Via welk kanaal en hoe vaak is er iets gekocht
Zoals in bovenstaande afbeelding te zien is scoort e-mail maar liefst 56% op meer dan 1 aankoop. In vergelijking met de nummer 2, Facebook, is dit een heel wat hoger percentage, want zoals je kunt zien, scoort Facebook hier maar 16%. Dat is een verschil van 40%! Dat wil dus zeggen dat Nederlanders zich veel sneller laten verleiden door een e-mail en ook meerdere keren in vergelijking met de andere kanalen. Dit gegeven maakt e-mail de grote winnaar.
Conclusie: gebruik e-mail in je online marketingmix
Welke conclusie halen wij uit deze resultaten? Dat e-mail nog lang niet uitgespeeld is en dat je de mogelijkheden hier ook zeker van moet benutten. Dat dat veel werk is? Niet per sé, want er bestaat zoiets als Marketing Automation en dat maakt dit alles stukken eenvoudiger. En niet alleen eenvoudiger ook zijn de resultaten duidelijk aantoonbaar. Dus een win-win situatie. Om alle resultaten te bekijken kun je op deze link klikken.
Dus wil jij nou e-mail inzetten door middel van marketing automation? Neem dan contact met ons op, dan regelen wij dat voor je!
Bron: Westerhuis, H. (2018, 17 oktober). E-mail is het ultieme waardegestuurde kanaal #spon. Geraadpleegd op 22 oktober 2018, van https://www.marketingfacts.nl/berichten/e-mail-is-het-ultieme-waardegestuurde-kanaal-spon