Wat is een UTM code?
Als marketeer wil je natuurlijk de effecten kunnen meten van je campagnes, inzicht krijgen in welke kanalen goed werken en zien welke nieuwsbrief artikelen het goed doen. Hier gebruik je UTM codes voor. Een UTM code bestaat uit een aantal UTM tags. UTM tagging is het toevoegen van UTM tags aan een link. Door middel van deze tags kun je de resultaten van marketingcampagnes inzichtelijk maken, bijvoorbeeld in Google Analytics. De UTM codes kunnen makkelijk worden gemaakt door middel van een UTM code builder; https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/.
Hoe gebruik je UTM codes?
Deze tags sturen extra informatie mee naar Google Analytics om meer inzicht te krijgen in waar bezoekers vandaan komen. Het zijn in totaal vijf tags. Hieronder zie je alle vijf de tags en voorbeelden van wat je bij deze tags in kan vullen.
- utm_medium. Het medium waar de bezoekers vandaan komen. Bij een Facebookpost vul je hier dus Facebook in.
- utm_source. De bron van herkomst: waar komt de bezoeker vandaan? Terug te vinden in Google Analytics als Bron (Source). De bron moet altijd passen bij (of vallen onder) het medium.
- utm_campaign. De campagne waarbinnen je de link deelt. Deel je de link bijvoorbeeld in de nieuwsbrief van januari dan zet je hier “nieuwsbrief januari”.
- utm_term. ‘Officieel’: het keyword waardoor de bezoekers op je link klikken. Maar deze variabele is niet verplicht en kan ook goed gebruikt worden voor andere opties.
- utm_content. Oorspronkelijk bedoeld om de aangeklikte inhoud te omschrijven, het onderwerp van je bericht of artikel waarnaar je doorlinkt.
De uitdaging bij het maken van goede UTM codes zit hem in het waarborgen van herkenbaarheid, consistentie en eenduidigheid. Dit is belangrijk omdat er in een organisatie verschillende mensen UTM codes maken. Wanneer deze niet allemaal hetzelfde zijn wordt het Google Analytics account onoverzichtelijk.
Statistieken inzien
Om de verzamelde gegevens in te zien ga je in je Google Analytics account naar Acquisitie > Campagnes > Alle campagnes.
Hier zie je alle campagnenamen terug die je hebt opgenomen in je UTM codes.
Daarom is het van belang dat je consistent bent in het maken van deze tags. Anders krijg je namelijk te veel verschillende campagnenamen. Zo zie je hieronder een voorbeeld van de bezoekers van de nieuwsbrief campagne.
Vervolgens kun doorklikken naar het artikel waar je de statistieken van wil inzien.
Zo kun je dus zien dat het artikel over de adworks workshop het beste heeft gepresteerd. Zo kun je dit zien voor elke campagne en voor elk artikel om bijvoorbeeld je nieuwsbrieven zo nuttig mogelijk te maken voor je relaties.