Visuele content wordt steeds belangrijker! YouTube is het grootste online videoplatform. Voor jou als bedrijf is het belangrijk om up-to-date te blijven. Om te zorgen dat je klanten de juiste impressie krijgen, is het belangrijk om met beeld te laten zien wie jij als bedrijf bent. Een YouTube kanaal is hiervoor de juiste oplossing!
Om het voor je wat makkelijker te maken, hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet.
1. Zet je community op een voetstuk
Als bedrijf is het belangrijk dat je in contact blijft met je community. In een sterke community zitten je ambassadeurs. Voor een goede relatie met je community is er veel tijd en consistentie nodig. Probeer je community te leren kennen en erachter te komen wat de wensen en behoeften zijn, door vooral interactie met ze te voeren. Bijvoorbeeld door te livestreamen, waarbij de doelgroep meteen kan reageren op je video en waarop je als bedrijf meteen op in kunt gaan. Jouw community kan hierbij ook zijn eigen mening geven. Jouw doel als bedrijf, is te zorgen dat jouw kijkers trouwe fans worden. Om hiervoor te zorgen, is het van belang dat je je kijkers ook op de hoogte stelt van de andere filmpjes op je YouTube kanaal. Zo kun je bijvoorbeeld ieder filmpje afronden met: ‘’Kijk voor nog meer informatie naar mijn volgend filmpje…’’. Ten tweede is het zaak om ervoor te zorgen dat er interactie op jouw YouTube kanaal plaatsvindt. Het is belangrijk dat jouw volgers je bericht liken, een comment plaatsen, meerdere video’s bekijken en uiteindelijk dat jouw volgers zich zullen abonneren op jouw YouTube kanaal.
2. Hoe creëer je een community?
Om een community op te bouwen is het ten eerste belangrijk om betrokkenheid te creëren, bijvoorbeeld door relevante content te plaatsen. Jouw doelgroep moet zich aangesproken voelen. Het is de kunst om te kijken wat de wensen en de behoeften zijn van je doelgroep en je content hierop aan te passen. Bij YouTube kun je bestaande kanalen toevoegen aan jouw kanaal. Je kunt bijvoorbeeld het YouTube kanaal van jouw partner linken. Een voordeel, want de community van jouw partner deelt dezelfde interesses en karakteristieken.
3. Zoekoptimalisatie
Voor het opzetten van je YouTube kanaal is het belangrijk om de juiste tags in je video te gebruiken, zodat je video onder de juiste zoekopdracht te vinden is. Dit kun je bij de beschrijving van je video toevoegen. Net zoals bij websites kan er bij YouTube gebruikt worden gemaakt van SEO. SEO (Search Engine Optimization), ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd, zorgt ervoor dat je content beter gevonden wordt. In dit geval jouw YouTube kanaal, met jouw video’s. Naast dat de pagina SEO-technisch goed ingevuld moet zijn, is een goede kwalitatieve video natuurlijk ook heel erg belangrijk! Het aantal weergaven en het aantal beoordelingen spelen ook mee in de ranking. Het is belangrijk om de kijker aan te spreken en interesse op te wekken. De ranking van je video wordt door YouTube bepaald aan de hand van watchtime. Watchtime is de gemiddelde tijd, die jouw kijkers kijken naar je video. Hoe langer je kijkers naar je video kijken, hoe hoger de watchtime is. Het aantal views is niet belangrijk voor een hogere watchtime. Een hogere watchtime creëer je door kwalitatieve content te plaatsen met daarbij de juiste titel en tags. Je video krijgt van YouTube in de eerste week dat het is geplaatst, als het ware een ‘’boost’’. Dit omdat je kijkers in eerste instantie niet zullen weten dat je een video hebt geplaatst. De ranking van je video wordt na een week door YouTube bepaalt. Je kunt als bedrijf er ook op inspelen door je video in eerste instantie meteen via website en social media te promoten, zodat in de eerste week de video goed bekeken wordt en meer watchtime krijgt!
Wil je graag een YouTube kanaal starten en video’s over je bedrijf erop plaatsten, maar je weet niet hoe je aan de slag moet?
Bel dan naar Gijs Leenders: 06 838 684 61
Of stuur een mail naar: gijs@communiteers.nl