Social media update week #11

Geplaatst door Stijn Geraats | 17 maart 2017 | Facebook, Instagram, Nieuws, Snapchat, Updates

Wat gebeurde er afgelopen week in ‘social media land’? Genoeg! Wij zetten het iedere week voor je op een rijtje in de wekelijkse social media update.

Instagram kijkt weer af bij Snapchat

Instagram brengt binnenkort de Geo-stickers uit. Over het algemeen lijkt dit niet zo groot nieuws, maar wel als je nagaat dat dit alweer is afgekeken bij ‘Snapchat’. In navolging van de Stories-feature en de Stickers-feature heeft Instagram de Geo-stickers ook ‘geleend’ van Snapchat. Snapchat kan deze software vrijwel onmogelijk beschermen tegen kopiëren. Dit betekent dat Instagram inmiddels zo’n beetje alles kan wat Snapchat ook kan.

Maar wat zijn deze Geo-stickers nou ook alweer? Geo-stickers maakt het voor je mogelijk om speciale stickers te krijgen als je op een bepaalde plek bent. Met de stickers kunnen gebruikers een gestileerde versie van de naam van een bepaalde locatie toevoegen aan een foto of video die zij in hun Instagram Stories plaatsen. Helaas zijn de Geo-stickers alleen nog maar beschikbaar in Jakarta en New York, dus als je daar komt krijg je de keuze om die speciale stickers te gebruiken. Instagram meldde echter dat er snel meer Geo-stickers zullen volgen.

Ook Facebook voegt Stories-functie toe

Snapchat was de eerste app die het concept van verdwijnende foto’s introduceerde. Niet veel later voegde Snapchat daar de ‘My story’-feature aan toe. Inmiddels is deze functie ook terug te vinden in Instagram en WhatsApp. Beide bedrijven zijn al onderdeel van Facebook, en nu komt Facebook ook met een nieuwe story-functie genaamd ‘Messenger Day’. Nou is dit misschien een overkill aan applicaties die dezelfde functie aanbieden, toch zit er een klein verschil in. Net als de andere applicaties is het bij Messenger Day de bedoeling dat mensen foto’s en video’s met elkaar delen die na 24 uur automatisch verwijderd worden. Gebruikers kunnen op die foto’s tekeningen maken, stickers plakken en filters en tekst toevoegen. Het verschil tussen Stories en Messenger Day is dat Facebook de functie wil gebruiken voor het maken van plannen, in plaats van te laten zien wat iemand op dat moment aan het doen is. Zo kunnen de gemaakte foto’s en video’s openbaar worden gedeeld, maar gebruikers kunnen er ook voor kiezen dat een beperkte vriendengroep de oproep ziet. De Messenger Day is voor Facebook ook een nieuwe kans om wederom advertenties aan te bieden. Momenteel zullen er nog geen advertenties te zien zijn in Messenger Day, aldus David Marcus (bij Facebook medeverantwoordelijk voor de berichtendiensten). David Marcus beweert wel, tegenover de TechCrunch, dat dit in de toekomst nog kan veranderen. Facebook zou dan tussen de foto’s door een advertentie kunnen tonen.

Facebook labelt nepnieuws

In tijden van verkiezingen baseren veel mensen hun meningen over een partij/persoon uit het recente nieuws op social media. Daarom is Facebook, vooralsnog alleen in de Verenigde Staten, begonnen met het labelen van verhalen als nepnieuws. Alle berichten die op Facebook geplaatst worden, kunnen dan bestempeld worden als nepnieuws. Afgelopen weekend verscheen het label disputed news (betwist nieuws) al bij een artikel waarin werd beweerd dat de Android-telefoon van president Trump de bron is van diverse lekken. De techsite Gizmodo nam deze informatie aan van de The Seattle Tribune. Waar Gizmodo toendertijd echter geen rekening mee hield is dat ‘The Seattle Tribune’ een website is die vaak eigen artikelen verzint voor de satire. In een disclaimer geeft de website toe dat ze onzinnieuws publiceren. “Alle artikelen zijn verzonnen en satirisch.”. Het verhaal werd gecontroleerd door factcheckers van Snopes.com en PolitiFact op waarheid en zoals verwacht dus onjuist bevonden. De site kreeg veel kritiek omdat er rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen veel berichten verschenen die aantoonbaar onjuist waren, zonder dat daar iets tegen werd gedaan.

Eind vorig jaar kondigde Facebook al aan om factcheckers in te gaan schakelen om nepnieuws aan te pakken. Berichten die onjuist zijn verdwijnen niet van Facebook. Ze krijgen een label en zijn ook minder snel te zien in de timeline van mensen. In Nederland gaan NU.nl en de Universiteit Leiden berichten op Facebook checken, zo werd afgelopen week bekend. Ook Duitsland en Frankrijk gaan Facebook-berichten controleren. Het is niet geheel toevallig dat in al deze landen dit jaar de verkiezingen zijn.

(bron: nos.nl)

Voeg commentaar toe

*Vul alle velden goed in

Related Blogs

Geplaatst doormaria-terzopoulos | 22 juni 2017
Wat is storytelling? Het vertellen van een verhaal, jouw verhaal dat is storytelling. Storytelling is de vorm waarin mensen van nature communiceren. Maar wat maakt een verhaal, een verhaal? Een…
Geplaatst doormaria-terzopoulos | 16 juni 2017
E-mailmarketing? Waarom zou je dat gebruiken? Je hebt tegenwoordig toch je social mediakanalen (Facebook, Twitter en LinkedIn) voor je marketing? Dit is vaak de eerste gedachte die bij veel ondernemers…
Geplaatst doormaria-terzopoulos | 09 juni 2017
Wat is een contentkalender en waarom zou je het gebruiken? Een contentkalender is een kalender van berichten en/of beeldmateriaal dat je wilt gaan publiceren op je social media kanalen en/of…