Wat gebeurde er afgelopen week in “social media land”? Genoeg! Wij zetten het iedere week voor je op een rijtje in de wekelijkse update.
Nieuwe WhatsApp update
Het grootste nieuws deze week kwam van Whatsapp. Met hun nieuwe update hebben ze de privacyvoorwaarden aangepast om de app aantrekkelijker te maken voor bedrijven. Het wordt daarmee makkelijker gemaakt voor bedrijven om in contact te komen met hun klanten via de app. CEO Steinfeld sluit dan ook niet uit dat er binnenkort commerciële berichtjes met acties en aanbiedingen in je inbox kunnen komen. Ook gaat Facebook (dat eigenaar is van Whatsapp) de gegevens van Whatsapp gebruiken voor het verbeteren van advertenties en het tegengaan van spam-accounts. Het is wel duidelijk dat deze update er vooral is om een nieuwe manier van geld verdienen te introduceren. Wil je niet dat je accountinformatie gebruikt wordt voor het optimaliseren van Facebook advertenties? Dan kun je hier lezen hoe je dit uitzet.
Persoonlijke Snapchat advertenties
Naast Facebook wil ook Snapchat zijn advertenties optimaliseren. Zo bieden ze adverteerders binnenkort de mogelijkheid om advertenties te laten zien aan de hand van het gedrag van hun gebruikers. Op dit moment worden advertenties gebaseerd op leeftijd, geslacht, locatie en provider. Daar komt dus in het derde kwartaal van 2016 het gedrag van gebruikers binnen de app bij. Belangrijk om te weten is wel dat Snapchat ook echt alleen kijkt naar het gedrag binnen Snapchat. Ze maken dus (gelukkig) geen gebruik van gegevens buiten de app.
Apple werk aan Snapchat concurrent
Er gaan geruchten dat na Instagram, ook Apple werkt aan een app die de concurrentie aan zou moeten gaan met Snapchat. De app zou vooral bedoeld zijn om het bewerken van video’s met filters, stickers en tekeningen simpeler te maken. Er is nog weinig over bekend maar naar verwachting verschijnt de app eind 2017. Omdat de ontwikkelingen pas net begonnen zijn kan het ook nog voorkomen dat de introductie van de app geschrapt wordt, maar daar rekenen we niet op. Als altijd houden we je natuurlijk op de hoogte!
Twitter moments
Ook Twitter wil een graantje meepikken van het succes van Snapchat. Zij introduceren namelijk Twitter Moments. Hiermee kun je eerder geplaatste tweets samenvoegen tot één verhaal. Je kunt daarmee bijvoorbeeld alle Tweets rondom de Olympische Spelen van één account teruglezen. Wel erg handig! De bedoeling is dat het medium weer persoonlijker wordt door de introductie van Moments. De update wordt langzaamaan uitgerold voor alle gebruikers. Wat vind jij van alle Snapchat na-apers, goed gejat of niet eerlijk?
Inzoomen op Instagram
Een update waar veel Instagram fans al lang op zitten te wachten; inzoomen op foto’s! Ein-de-lijk wordt het dan mogelijk voor gebruikers om binnen de app in te zoomen op foto’s. Met twee vingers kun je nu op iedere foto inzoomen. De functie wordt geleidelijk op alle accounts uitgerold. Het kan dus zijn dat het bij jou nog niet werkt maar niet getreurd, het komt er dus aan.
Toegang tot kwaliteitsfilter
Goed nieuws! Twitter geeft vanaf nu iedereen toegang tot het kwaliteitsfilter, dat voorheen alleen voor geverifieerde gebruikers toegankelijk was. De functie filtert kwetsende tweets en spam uit je tijdlijn. Verder kun je ervoor kiezen om enkel notificaties te ontvangen van mensen die je volgt. Ook deze update wordt geleidelijk uitgerold, het kan dus zijn dat het voor jou nog niet beschikbaar is.
Verder…
Kun je nu hastags gebruiken op LinkedIn, is de nachtmodus van Twitter nu ook op iOS beschikbaar, test Facebook met automatisch afspelende video’s mét geluid en wil Youtube meer een sociaal medium worden.
Wil jij, net als tig andere collega’s, meer informatie over deze onderwerpen?