Wat gebeurde er afgelopen week in “social media land”? Genoeg! Wij zetten het iedere week voor je op een rijtje in de wekelijkse update.
Langere video’s op Twitter en Vine
Een leuk nieuwtje voor videofanaten: het wordt nu mogelijk om op Twitter en Vine video’s te plaatsen van 140 seconden (NU.nl, 21 juni). Voorheen was dit voor Twitter maximaal 30 seconden en voor dochterbedrijf Vine maar 6 seconden. Dit is een logische keuze aangezien het delen van video’s via Twitter sinds dit jaar met meer dan de helft is gestegen. Voor Vine is het een opmerkelijkere keuze aangezien zij zichzelf eigenlijk onderscheidden met de video’s van enkel zes seconden.
Twitter gaat daarbij nog toevoegen dat als je op een video klikt, je in een nieuw soort omgeving terecht komt: Watch Mode. Hier worden je ook andere video’s aangeraden. Vooralsnog kom je hier geen advertenties tegen, maar dat is waarschijnlijk enkel een kwestie van tijd. Deze functies zijn al uitgerold, dus als het goed is kun je er nu al gebruik van maken.
Now, everyone can post videos up to 140 seconds long! We can’t wait to see the amazing videos you create and share.https://t.co/DFsuvnXkuL
— Creators (@XCreators) June 21, 2016
Twitterapp ‘Engage’ voor celebrities en marketeers
Daarbij gaat Twitter een nieuwe app lanceren voor zowel social influencers, beroemdheden, maar ook marketeers (Tech Crunch, 21 juni). De app ‘Engage’ houdt namelijk voor je bij wat er gebeurt in je netwerk. Je kunt tweets tracken, statistieken bekijken en makkelijk filteren op bepaalde periodes. Verder kun je beter met je publiek interacteren en daardoor je aanhang vergroten. Op deze manier kun je gemakkelijk je Twitter beheren. Waarschijnlijk hoopt Twitter dat doordat celebrities meer gaan communiceren met hun fans op Twitter, dit een positief effect heeft op het gebruik van de app. Het is alom bekend dat Twitter bezig is met z’n retour en dat willen ze zelf uiteraard tegengaan. Deze app is momenteel alleen nog maar te downloaden in de Verenigde Staten en alleen beschikbaar voor iOS.
Op 6 van de 10 links op Twitter wordt niet geklikt
Het blijkt nogmaals dat het erg belangrijk is om een tekst te hebben bij de link in je tweet (Dutch Cowboys, 20 juni). Op 6 van de 10 links die worden gedeeld via Twitter wordt namelijk nooit geklikt. De data die verzameld werd door de onderzoekers van Microsoft en Columbia University bevatte maar liefst 2,8 miljoen shares, goed voor 75 miljard potentiële impressies.
Wat verder nog opvallend is, is dat het grootste deel van de totale clicks wordt veroorzaakt door een klein groepje gebruikers. Van alle gedeelde content is het zo’n 9 procent van de gebruikers die goed zijn voor 90 procent van alle clicks op Twitter.
Twitter tijdlijn gebaseerd op locatie
Met behulp van Foursquare kun je voortaan je locatie toevoegen aan je tweet (iCulture, 24 juni). Als je vervolgens op die locatie klikt, kom je uit bij een tijdlijn gebaseerd op de locatie van die tweets. Als je bijvoorbeeld iets plaatst in het Vondelpark, komt jouw tweet tussen alle andere tweets die in het Vondelpark zijn geplaatst, te staan. Dit is in het bijzonder handig bij evenementen of bij bepaalde calamiteiten. Je kunt alleen nog niet specifiek zoeken op een locatie, maar alleen via een tweet waar de locatie in staat. De functie wordt op dit moment uitgerold voor iOS gebruikers. Wanneer het ook beschikbaar wordt voor Android gebruikers, is nog niet duidelijk.
Instagram viert mijlpaal en voegt vertaalfunctie toe
Hiep hiep hoera! Instagram heeft de 500 miljoen gebruikers bereikt (Mashable, 21 juni)! Dagelijks zijn er 300 miljoen mensen actief op dit medium. Instagram werd vijf jaar geleden opgericht en is sindsdien hard gegroeid. Meer dan 80% van de gebruikers woont echter niet in de VS maar ergens anders op de wereld. Per dag worden er zo’n 95 miljoen nieuwe posts geplaatst die vervolgens zorgen voor 4,2 miljard likes.
Zie hier weer een nieuwe functie van Instagram. Leuk hoor, die interessante teksten bij foto’s op Instagram, maar wat betekenen ze eigenlijk? Binnenkort hoef je dat niet meer omslachtig op te zoeken op Google, maar kun je binnen Instagram zelf de tekst laten vertalen (Digital Trends, 23 juni). De tekst wordt dan omgezet naar de taal waarop je account is ingesteld. De vertaalknop is voor verschillende teksten beschikbaar, namelijk de profieltekst, de begeleidende tekst bij de post, maar ook voor de comments. Dit was al eerder mogelijk op Twitter en Facebook, maar nu kan het dus ook op Instagram. Komende maand zul je het voor het eerst tegenkomen.
https://www.instagram.com/p/BG9uEMNhQXK/?taken-by=instagram
Nieuwe features voor Facebook live
Maar liefst drie nieuwe features voor Facebook Live zijn aangekondigd (Social Media Today, 23 juni)! Hier komen ze:
In maart heeft Facebook een integratie aangekocht die ervoor zorgt dat de gebruikers van Facebook Live een masker kunnen ‘opzetten’, heel vergelijkbaar met de filters op Snapchat. Waarschijnlijk is Facebook geïntrigeerd geraakt door het succes van de Snapchatfilters, welke per dag 10 miljoen worden gebruikt.
2. Drop-ins
Video-platformen worden vaak gebruikt voor Q&A’s, oftewel vragenrondje. Voor een YouTube filmpje worden vragen vaak van tevoren ingestuurd via bijvoorbeeld Instagram of Facebook. Snapchat Q&A’s komen nog vaker voor, maar ook daarbij is er geen directe interactie. Mensen sturen een vraag via een snap in waarna deze ook wordt beantwoord in een snap. Vaak ietwat omslachtig, maar het kan wel. Facebook heeft nu een slimme nieuwe feature: ‘drop-ins’ om vragen te beantwoorden. Dit maakt het filmpje veel interactiever aangezien er een korte clip van degene komt die de vraag stelt, waarna het filmpje weer gewoon verder gaat met degene die alle vragen beantwoordt.
3. Live wachtkamers
Sommige gebruikers van Facebook Live willen niet enkel uitzenden voor een handjevol mensen, maar wachten liever tot ze de aandacht hebben van wat meer mensen. Dit is de reden dat er een ‘wachtkamer’ is uitgevonden. De livestream wordt aangekondigd en wanneer genoeg mensen zich hebben ingeschreven voor de stream, gaat hij van start. Ondertussen kun je als kijker prima andere dingen gaan doen, je krijgt vanzelf een melding wanneer de live stream gaat beginnen.
Facebook betaalt miljoenen voor livestreams
Door al deze nieuwe features wil Facebook hun Facebook live flink boosten. Daarnaast gebruiken ze nog een andere manier om hun Facebook Live aan de man te krijgen. Wist jij namelijk dat Facebook sommige bedrijven grote bedragen betaalt om gebruik te maken van live stream (Mashable, 22 juni)? Op deze manier proberen zij deze functie te promoten onder het grote publiek. The Wall Street Journal heeft nu toegang gekregen tot de cijfers. Zij melden dat Facebook in totaal meer dan 50 miljoen dollar betaalt aan verschillende partijen. BuzzFeed zou het grootste bedrag ontvangen, namelijk ongeveer 3 miljoen. The New York Times zit daar vlak achter en ook CNN krijgt een mooi bedrag van 2,5 miljoen dollar. Daarnaast krijgen ook jonge mediabedrijven als The Huffington Post en celebrities als Gordon Ramsey betaald om te livestreamen.
Een livestream kan op verschillende manieren worden gebruikt, namelijk voor grappige filmpjes maar ook voor Q&A’s.