Wekelijkse update #week26

Wat gebeurde er afgelopen week in “social media land”? Genoeg! Wij zetten het iedere week voor je op een rijtje in de wekelijkse update.

Twitter komt met Snapchat-like stickers

De laatste tijd zien we wel vaker dat sociale media bepaalde functies van elkaar afkijken. Zo meldden we vorige week bijvoorbeeld dat je binnenkort bij Facebook live ook maskers kunt gaan gebruiken, wat bij Snapchat al langer mogelijk is. Twitter denkt nu ook origineel te zijn door de functie toe te voegen waarbij je stickers op je foto’s kunt plakken. Dit zagen we ook al eerder bij Snapchat. Zelf zeggen ze dat ze de tijdlijn willen opvrolijken. Er zijn honderden stickers beschikbaar die je kunt gebruiken, gesorteerd op thema. Aan de stickers zit verder ook een hashtag gekoppeld waardoor je tweets beter zou moeten kunnen vinden. Wij vragen ons af of het niet een wat wanhopige poging is om weer leuk gevonden te worden.

Twitter stickers

Facebook maakt een diashow van je foto’s

Facebook heeft weer iets leuks toegevoegd! Als je in de afgelopen 24 uur meer dan 5 foto’s hebt gemaakt, plaatst Facebook deze automatisch in een diavoorstelling. Hier kun je je dan nog een leuk muziekje aan toevoegen en zelfs nog leuke animaties. Zo kun je jouw filmpje helemaal customizen. Bekijk deze video om te zien wat we hier bedoelen. Uiteraard is dit weer een nieuwe poging om Facebook gebruikers meer te laten delen op social media, in het bijzonder visuele content. Deze functie wordt nu langzaam maar zeker uitgerold voor iOS gebruikers. Het is nog niet duidelijk wanneer ook Android gebruikers deze functie kunnen gebruiken.

Weer een nieuwe Twitter app: ‘Dashboard’

Vorige week lieten we jullie nog weten dat Twitter een nieuwe app lanceerde voor celebrities en marketeers: ‘Engage’. Nu laten ze weten nog een tweede app te lanceren, namelijk ‘Dashboard’. Deze nieuwe app is bedoeld voor bedrijven die Twitter willen gebruiken om te connecten met hun klanten. Met deze app kun je je tweets inplannen, krijg je tips voor tweets, krijg je toegang tot statisiteken enzovoorts. Het verschil met ‘Engage’ is dat ‘Dashboard’ zich wat meer richt op kleine tot middelgrote bedrijven. Wat ook wel een leuke functie is dat je een soort dashboard – what’s in a name –  kunt opstellen waarop je tweets en bepaalde onderwerpen kunt monitoren. Samen met Twitter Analytics kunnen bedrijven nu specifieker nagaan wat het beste werkt voor hen om op die manier tweets te optimaliseren.

Nieuwsoverzicht Facebook op de schop

Facebook gaat weer eens iets veranderen aan het algoritme dat bepaalt wat jij allemaal te zien krijgt. Zo ga je meer zien van je vrienden en minder van bedrijven. Goed nieuws voor ons als gebruikers, maar minder goed nieuws voor bedrijven die afhankelijk zijn van de weergaven op Facebook. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat meer dan 40% van de bezoekers van een website van Facebook afkomstig is. Dit gaat ook betekenen dat video’s van nieuwsplatformen niet langer voorgetrokken gaan worden. De berichten van bedrijven die je nog wel te zien zult krijgen, zouden dan ook echt relevant voor jou moeten zijn. Voorbeelden hiervan zijn nieuws uit jouw regio of een beroemdheid die je actief volgt. Waarschijnlijk zul je als bedrijf dus moeten gaan betalen voor je berichten om ze gezien te laten worden. Facebook wil natuurlijk dat jij zoveel mogelijk tijd doorbrengt op de nieuwsfeed, dus wat dat betreft is dit geen verrassing. De precieze gevolgen zijn nog onduidelijk, maar we zullen het vanzelf gaan merken.

Algoritme Facebook op de schop

Heb jij (een van) deze tool/functies al uitgeprobeerd? Deel je ervaringen met ons, wij zijn benieuwd! 🙂

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

Alt Tag

Een gratis kennislunch of ontbijt!

Wil je een keer sparren of brainstormen met een professional? Maak dan een
afspraak voor een gratis kennislunch of ontbijt!

Maak een afspraak!