Wat gebeurde er afgelopen week in “social media land”? Genoeg! Wij zetten het iedere week voor je op een rijtje in de wekelijkse update.
Het is zover: er komen videoreclames op Snapchat
Onverwachts is het niet, het officiële bericht dat Snapchat videoreclames gaat toevoegen aan de Story-modus (NU.nl, 13 juni). Voor adverteerders een super goede kans om een nog groter publiek te bereiken, aangezien vooral veel jongeren tegenwoordig het liefst Snapchatten. Voor gebruikers is het echter iets minder prettig. De ads zullen tussen alle verhalen door die 24 uur beschikbaar zijn tevoorschijn komen. Snapchat heeft ook al bevestigd dat het wel gewoon mogelijk is om de ads te skippen, net zoals je een verhaal ook kunt skippen.
Snapchat gaat maar een klein aantal reclamevideo’s tonen, met als reden dat de reclames die getoond worden dan beter worden onthouden. Dit klopt inderdaad, want volgens het vergelijkbare ‘banner blindness’ word je als het ware ‘blind’ voor advertenties als je er al zoveel hebt gezien. Volgens NU.nl verdiende Snapchat vorig jaar 59 miljoen dollar aan advertenties en hoopt het bedrijf dit eind 2017 verhoogd te hebben naar maar liefst 1 miljard. Over een paar weken kun je de eerste advertenties tegen gaan komen.
Gebrek aan iemand om mee te praten op Twitter? Dan retweet je jezelf toch!
Narcisten, opgelet! Vind je jouw eigen tweet die je vorig jaar plaatste nog steeds helemaal het einde en wil je mensen dat laten weten? Retweet jezelf (Digital Trends, 14 juni)! Een andere optie is om jezelf te quoten, wat je dan wel 24 tekens kost. Mocht je dus niemand hebben om mee te praten, dan kun je nog altijd een gesprek met jezelf beginnen ;). Zonder gekkigheid kan het misschien op het eerste gezicht een wat rare functie lijken, maar als je kijkt naar Facebook doen we het wel vaker. Denk maar de feature waarin Facebook soms een foto van x jaar geleden laat zien, die je opnieuw kunt plaatsen met een comment. In principe hetzelfde.
Binnenkort kunnen bedrijven op Twitter gaan targeten op specifieke emoji’s
Als jij als hotdog restaurant graag wil dat precies die mensen die een hotdog emoticon gebruiken, naar jouw restaurant komen, dan kan dat binnenkort (Digital Trends, 16 juni). Twitter maakt het namelijk mogelijk om te targeten op mensen die een bepaalde emoticon gebruiken. Niet alleen food emoji’s zullen gebruikt worden voor targeting, ook als je een voetbal gebruikt, kun je advertenties te zien krijgen over bijvoorbeeld het EK. De emoji’s zeggen veel over het humeur van iemand of om te zien wat iemand graag wil, heel interessant dus voor marketeers.
Marc Zuckerberg voorspelt dat over vijf jaar alles video is op Facebook
Marc Zuckerberg, de CEO van Facebook, voorspelt dat het platform over vijf jaar gedomineerd gaat worden door video’s (TechCrunch, 15 juni). Deze mindset van Facebook merk je ook aan de nieuwe features die telkens worden gelanceerd: 360-graden video’s, reageren op een post met een video, het livestreamen, enzovoorts. Mendelsohn, de persoon die Facebook beheert in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, zegt dat het een goede manier is om meer informatie tot je te krijgen in een korte periode. Verder wil Facebook dat je meer visuele content gaat plaatsen aangezien je dan simpelweg meer over jezelf vrijgeeft.
Als je vermoedt dat iemand zelfmoordneigingen heeft aan de hand van zijn/haar Facebookberichten, kun je dit voortaan melden
Heb jij het idee dat een vriend van je zichzelf iets aan gaat doen door de berichten die hij/zij plaatst op Facebook? Dan kun je dit binnenkort melden aan Facebook (NOS, 14 juni). Als Facebook-medewerkers ook daadwerkelijk een risico zien, sturen ze deze persoon een lijstje met “nuttige informatie”. Hiermee kunnen ze contact opnemen met instanties die hen hier verder mee kunnen helpen. Facebook geeft zelf aan deze meldingen 24 uur per dag te gaan monitoren. Wel geeft een deskundige aan in de New Yorker dat Facebook wel moet gaan oppassen dat mensen zich niet té bekeken gaan voelen.