Facebook schaft de 20%-tekstregel af maar verandert er nou eigenlijk wel wat?!

Facebook schaft de 20%-tekstregel af maar verandert er nou eigenlijk wel wat?!

Communiteers > Blog > Facebook > Facebook schaft de 20%-tekstregel af maar verandert er nou eigenlijk wel wat?!

Voor de afgelopen paar jaar heeft Facebook voor advertenties de 20%-tekstregel gehanteerd. Deze hield in dat beeldadvertenties niet meer dan 20 procent tekst mochten bevatten, anders werd de advertentie afgewezen. Beheerders kunnen controleren of hun afbeelding voldoet aan de regel met behulp van een rastertool (www.facebookcheck.nl). Bijvoorbeeld, als een advertentieafbeelding in een 5×5-raster ingedeeld kan worden, mag de afbeelding uit maximaal 5 hokjes tekst bestaan.

Uitleg: De tekst in deze afbeelding staat in vier (van de maximaal vijf) hokjes, waardoor het volgens de 20%-tekstregel goedgekeurd wordt.

Deze regel komt nu te vervallen. Advertenties worden namelijk niet langer afgekeurd om de hoeveelheid tekst in de afbeelding.

Maar is dit nou echt een reden om meteen te juichen? Jammer genoeg niet. De hoeveelheid tekst in je afbeelding heeft vanaf nu direct invloed  op je campagneresultaten. Advertentieafbeeldingen worden in vier categorieën ingedeeld: ‘OK’, ‘Low’, ‘Medium’ en ‘High’. Hoe meer tekst, hoe minder bereik en hoe hoger de cost per click (CPC) om je doelgroep toch te bereiken. Vice versa geldt nog steeds: hoe minder tekst, hoe beter de doelgroep bereikt wordt tegen een lagere CPC.

 

 

Image text: OK
Your ad’s image contains little or no text. This is the preferred image style.

 

 

 

 

Image text: Low
Your ad’s reach may be slightly limited.

 

 

 

 

 

 

Image text: Medium
Your ad’s reach may be limited.

 

 

 

 

Image text: High
You may not reach your audience if you use an image with this much text.

 

Dus, ondanks dat een advertentie met veel te veel tekst niet meer afgewezen wordt, kun je nog niet zomaar een hoop tekst in je advertenties gooien. Dan kun je namelijk minder distributie en hogere kosten verwachten.

Kort samengevat: Het wegvallen van de regel betekent niet dat Facebook de toename van tekst in advertenties nu promoot. Sterker nog, Facebook zal advertenties met meer tekst op andere manieren categoriseren en hier consequenties aan verbinden. Hoe meer tekst in de afbeelding, hoe moeilijker het wordt jouw doelgroep te bereiken en hoe meer je moet betalen voor een weergave of klik.

Dus wil je je doelgroep toch optimaal bereiken, dan zal je toch minder tekst bij je beeldadvertenties moeten hanteren, zoals bij de voorgaande 20%-tekstregel…

Wat zijn jouw gedachten over deze update? Zal het de manier waarop je je Facebook beeldadvertenties maakt veranderen?


Wil jij, net als tig andere collega’s, meer informatie over Facebook advertenties?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Algemene voorwaarden   –   Privacybeleid   –   Aanmelden nieuwsbrief
06 29 07 53 79​
KvK: 87719592
Bank: NL48 RABO 0159 9860 44
Cacaokade 3, Helmond​
info@communiteers.nl

Copyright © 2023 Communiteers.
Alle rechten voorbehouden.