Facebook Live is een antwoord op live streamingsapps zoals Meerkat, Periscope, en Snapchat. De functie wordt al sinds de september 2015 uitvoerig getest met celebrities om de ontwikkeling van Facebook Live te optimaliseren. Sindsdien wordt deze functie voor steeds meer mensen beschikbaar gemaakt.
Het grote voordeel van Facebook Live ten opzichte van Meerkat, Periscope en Snapchat is dat de video’s achteraf beschikbaar blijven. Op Periscope en Snapchat blijven de video’s 24 uur beschikbaar, op Meerkat worden ze direct verwijderd. Het zorgt er ook voor dat er gebruik gemaakt kan worden van de klantenkring die al aanwezig is op Facebook. Er hoeft niet tussen apps geschakeld te worden om op de hoogte te blijven.
Facebook Live in het bedrijfsleven
Een onderzoek in de B2B-sector van spotONvision en TNS NIPO toont aan dat live chat zich ontpopt tot één van de voorkeurskanalen voor het sociale contact met bedrijven (bron). Dit is geen verrassing, mensen willen namelijk persoonlijk benaderd worden. Deze voorkeur naar persoonlijk contact zorgt bijvoorbeeld ook voor een stijging in het gebruik van Whatsapp voor klantenservice (zie hier onze blog over Whappcare). Facebook maakt het nu mogelijk om op deze trend in te spelen, daarin heb je wat verschillende mogelijkheden, o.a.:
Facebook Live is op vele manieren te gebruiken, maar het is belangrijk om de ontwikkelingen in de gaten te houden aangaande de veranderende consument. Persoonlijk contact met bedrijven zorgt ervoor dat mensen zich 77% meer betrokken voelen dan wanneer het contact via email of berichten verloopt (bron). Deze emotionele betrokkenheid van de doelgroep is belangrijk, omdat de vaste klanten verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de omzet.
Wil je Facebook Live op lucratieve en unieke wijze inzetten voor jouw bedrijf? Wij helpen je graag met een actieplan! Stuur een mailtje naar info@communiteers.nl