Het kan je haast niet ontgaan zijn; Facebook heeft naast de “like-button” nu ook “reactions”. Dit biedt fans de mogelijkheid aan te geven hoe ze zich voelen na het zien van de post. Ze hebben hierbij de volgende opties:
Ook voor jou als marketeer bieden deze reacties mogelijkheden. Je kan bijvoorbeeld je fans aanmoedigen om een reactie achter te laten op je post. Op deze manier boost je de engagement en het organisch bereik van het bericht en je pagina.
Een andere mogelijkheid is een prijs weggeven onder mensen die een bepaalde reactie geven. Je kan bijvoorbeeld een gratis give-away beloven voor één van de personen die je wat liefde hebben gegeven. Wanneer je dit doet, moet je wel rekening houden met de guidelines van Facebook.
De “reactions” kunnen je ook helpen negatieve reviews te vermijden. Dit doe je door, bijvoorbeeld in het geval van een storing, een post hierover bovenaan je pagina vast te pinnen. Mensen zullen hier dan waarschijnlijk op reageren met een boze emoticon en op die manier zijn ze minder geneigd een negatieve review of een negatief bericht op je pagina achter te laten.
Veel pagina’s haakten scherp in op de nieuwe feature. De blog “De Beste Social Media” heeft de leukste inhakers voor je op een rijtje gezet.