Jij als merk

Jij als merk

Communiteers > Blog > Blog > Jij als merk

Als werkzoekende wordt er veel van mij verwacht. Mijn concurrentie is groot. Na ruim 7 maanden solliciteren was ik daar echt wel achter. Ik moet met kop en schouders boven de andere sollicitanten uitspringen om überhaupt te worden uitgenodigd voor een gesprek.
Jezelf als merk neerzetten, personal branding helpt daarbij.

Ontdek jouw “merk”
Iedereen is uniek. Het is belangrijk om te weten wat jou uniek maakt. “Waar ben ik echt goed in en wat onderscheidt mij van mijn concurrentie?” Als je dit weet, kun je het ook overbrengen. Jezelf verkopen als uniek merk. Zelf vond ik het heel vanzelfsprekend wat ik deed en op welke manier. Maar vrouwen zijn over het algemeen te bescheiden. Herken jij jouw speciale kwaliteiten niet? Anderen zien deze kwaliteiten vaak beter. Daarom vroeg ik het aan mijn vrienden, (oud-)collega’s en familie. Wat vinden zij dat ik goed kan en waar bellen ze mij speciaal voor?

Out in the open
Wanneer je weet wat jouw talent is, kun je dit gebruiken in je sollicitaties. Dit gaat tegenwoordig niet meer alleen via het schrijven van een sollicitatiebrief. Je moet opvallen, eruit springen. Een creatief CV, een filmpje maken, het inzetten van social media. Zorg ervoor dat je deze middelen op elkaar afstemt en wees bewust van het feit dat iedereen alles kan zien.

Maar misschien wel de belangrijkste en snelste manier om aan een baan te komen is netwerken: investeren in kopjes koffie of thee en veel praten. Kortom; bouw aan de relatie met mensen in je omgeving; vrienden, familie, bedrijven waar je graag wilt werken. Vertel in het kort wat je wilt en wat je goed kunt. De welbekende “elevator pitch”.  Mijn tip: blijf dicht bij jezelf en maak het niet mooier dan het is. What you see is what you get. Het klikt, of het klikt niet.

Netwerken via LinkedIn
Netwerken kan ook online. LinkedIn is daar het ultieme zakelijke social mediakanaal voor. Op dit kanaal vind je professionals en kun je ook gevonden worden. Hoe groter jouw netwerk, hoe eenvoudiger jij wordt gevonden door anderen. Dit is handig wanneer personen op zoek zijn naar iemand met jouw specialiteiten. Een goed LinkedIn profiel is dan een vereiste. Zorg voor de volgende basics:

  • Een professionele profielfoto.
  • Een opvallende headline. Hier kun je jouw unieke talenten benoemen. Vermeld hier ook dat je beschikbaar bent voor een baan. Je headline wordt meegenomen in de zoekresultaten op LinkedIn en Google.
  • Een goede summary is jouw “elevator pitch” op LinkedIn. Wie ben je, wat zijn je ambities en waarom ben je zo enthousiast over je vak?
  • Vaardigheden zijn ook belangrijk en hoe meer aanbevelingen je hebt op jouw vaardigheden, hoe beter je wordt gevonden. Denk goed na over de skills die jij op je profiel plaatst en probeer specifiek te zijn.

Mijn inspiratie haalde ik o.a. van deze website. Hier staat de ultieme LinkedIn cheat sheet.

Nog een aantal tips
Heb je interessante mensen ontmoet? Of heb je zojuist een sollicitatiegesprek gehad met een recruiter? Nodig hem/haar dan na jullie ontmoeting uit om een connectie te maken op LinkedIn. Een persoonlijk bericht verhoogt de kans dat jouw uitnodiging wordt geaccepteerd. Leg in het bericht kort uit waar je deze persoon hebt ontmoet en refereer eventueel naar een opvallend detail tijdens jullie ontmoeting.

Voeg ook waarde toe aan de content die op LinkedIn verschijnt. Wanneer je berichten deelt, geef dan ook aan waarom. Geef jouw mening of stel er een vraag over. Dit maakt het voor lezers helder, vergroot je de kans dat ze het lezen en ben je zichtbaar.

Er is nu ook een nieuwe functie beschikbaar op LinkedIn. Deze laat recruiters weten dat je openstaat voor een nieuwe baan, zonder dat de baas (of collegae) daar lucht van krijgt. De optie vind je onder het tabblad “Vacatures” en dan “Voorkeuren”.

Investeer in een stage
Voor mij gingen er echt balletjes rollen toen ik in gesprek ging met mensen en bij bedrijven aan tafel kwam. Het hoeft in eerste instantie niet eens om een concrete vacature te gaan. Maar als je een goede indruk maakt, kan van het één zomaar het ander komen. Onderschat de optie voor een stage niet. Voor mij betekent een stage een uitgelezen kans om mijn talenten te laten zien én om een bedrijf te leren kennen. Zo kun je ze overtuigen om jou een vaste baan aan te bieden. Zie het als zaaien. Eens kun je oogsten. Misschien al eerder dan je denkt.

Dit blog is geschreven door Lesley Mark, junior community manager. Ben je benieuwd naar het hele verhaal van Lesley? Neem eens contact met haar op.


Wil jij, net als tig andere collega’s, meer informatie over personal branding en het inzetten van social media?

 

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

06 29 07 53 79​
KvK: 87719592
Bank: NL48 RABO 0159 9860 44
Cacaokade 3, Helmond​
info@communiteers.nl

Copyright © 2023 Communiteers.
Alle rechten voorbehouden.