Social media uitbesteden?
Wat ook de reden mag zijn om aan de slag te gaan met social media, het kost allemaal tijd. Social media gebruiken binnen je bedrijf is niet iets wat je even doet of wat je een maand bijhoudt en vervolgens weer links kan laten liggen. Als je er eenmaal aan begint, kun je er eigenlijk niet meer mee ophouden. Het (deels) uitbesteden kan hier een oplossing voor zijn. Ben jij een nieuwe keuken aan het plaatsen bij een klant, of in de winkel bloemen aan het verkopen? Toch zijn ook op deze momenten je Facebook- en Instagramaccount minimaal net zo goed bereikbaar als je e-mailadres en telefoonnummer.
Tegenwoordig hoor je er niet meer bij als je niet te vinden bent op de populaire social media kanalen zoals Facebook, Instagram en Twitter. Sociale netwerken kun je als bedrijf inzetten voor verschillende doeleinden. Zo kan je bijvoorbeeld de klantenbinding verbeteren door online acties te houden, kortingen weg te geven of de conversatie met klanten aan te gaan. Ook kan je het kanaal gebruiken als extra verkoopkanaal óf als een laagdrempelige vorm van klantenservice. Precies om al deze redenen is social media voor elk bedrijf inzetbaar.
Steeds vaker komt het voor dat social media door een extern bureau opgepakt wordt. Het is erg gangbaar om een bureau in te schakelen dat meet wat je bereik is en onderzoekt of je de vruchten plukt van de werkzaamheden, en als dit kan, is de volgende stap binnen handbereik. Denk bijvoorbeeld aan de telefonische klantenservice bij grotere bedrijven, dit wordt ook niet door één persoon gedaan en ook niet altijd in house. Toch is de tone-of-voice vergelijkbaar te maken. Duidelijke richtlijnen, een plan van aanpak en de juiste mensen op de juiste plek, kunnen er zeker voor zorgen dat het één geheel blijft. Als marketing, klantenservice en reclame succesvol en authentiek kunnen worden uitbesteed, kan dat ook prima met social media.
De voordelen
Het uitbesteden van social media kost natuurlijk geld, maar daar tegenover staan wel een hele boel voordelen. Zo hoef je zelf geen mankracht in te zetten die bezig zijn met de sociale kanalen van jouw bedrijf. Dit zorgt er voor dat er wel aan je social media kanalen gewerkt wordt maar dat dit niet ten koste gaat van de efficiëntie van je bedrijf! De mensen die je nodig hebt voor de dagelijkse werkzaamheden, kunnen gewoon doorgaan met waar ze mee bezig zijn.
Ook vergt het goed en effectief inzetten van social media enkele ervaring. Als je social media laat uitbesteden door een extern bureau, gaan er mensen met jouw kanalen aan de slag die ervaring hebben met de sociale netwerken. Het bureau hoeft zich niet alleen te storten op de uitvoering, maar kan ook vorm geven aan je online marketingstrategie en het meten van behaalde resultaten. Hier gaat ook aardig wat tijd in zitten. Ook heb je om deze programma’s en tools te gebruiken aardig wat ervaring nodig. Je hoeft je hier dus helemaal geen zorgen over te maken als je de social media uitbesteedt.
Heb jij interesse in het uitbesteden van je social media? Klik hier voor meer informatie of vul contactformulier in!