Je kent het wel
Je werkt hard, hebt leuke opdrachten en doet je werk met passie. Maar toch, iedere keer dat jij iets op social media zet, lijkt er weinig te gebeuren. Terwijl bij iedere overenthousiaste zzp’er die op papa of mama-dag zit weg te kwijnen op een zolderkamertje, de likes en reacties om de oren vliegen. Mits deze engagement niet is gekocht bij Thaise toetsenbordpiraten die de hele dag lucratief op een paar knopjes drukken, doet de zzp’er iets wat jij wellicht nog niet doet; emotionele content!
Emo is a go
Juist, emotionele content. En nee, dan heb ik het niet over een Facebookpost waarbij de gemiddelde 16-jarige puberale droeftoeter met een identiteitscrisis moet huilen. Ik heb het over berichten met een sympathieke lading. Berichten posten waar jouw doelgroep iets aan heeft en vooral ook waar ze zich in kunnen vinden. Geef jouw volgers wat tips waar ze iets aan hebben, of laat zien hoe het teamuitje is geweest. Vooral die tips doen het erg goed, want zoals Cialdini ooit beschreef in zijn 6 principes, is wederkerigheid een belangrijk onderdeel van sales. En laten we eerlijk zijn, sales optimaliseren met social media wil toch iedereen? Dus: iets aan je volgers geven zonder er direct een knop onder te hangen, die nog nét niet schreeuwt: “KOPEN KOPEN KOPEN!” Want zo zijn wij Nederlanders; kijken-kijken-niet kopen.
Hoe dan?
Je kunt onderscheid maken tussen transactioneel gedreven content en emotioneel gedreven content. Transactionele content is vooral conversiegericht en over emotioneel gedreven content hoef ik weinig meer toe te lichten. Maar hoe verhouden deze zich tot elkaar?
Wij vinden de 80-20 regel erg belangrijk. En ik hoor het je denken; “daar heb je hem weer, die 80-20 regel…” Maar in dit geval is juist die 80% van groot belang. En dan bedoelen we 80% emotioneel gedreven, sympathieke content waar jouw doelgroep iets mee kan. Want zeg nou eerlijk; jij wordt toch ook moe van al die schreeuwerige berichten waar het social medialandschap mee wordt overspoeld? Keep social media social! Bovendien wordt Facebook of Instagram er ook niet erg vrolijk van als jij non-stop je producten in de virtuele etalage propt, zonder sympathieke content er omheen te communiceren.
Dus, zoals onze vriend Cialdini ooit zei: “Ben vriendelijk voor je doelgroep op social media en probeer ze iets te geven, zonder er meteen iets voor terug te verwachten. Dan kloppen ze uiteindelijk bij jou aan wanneer de behoefte er is om tot transactie over te gaan!”