Voor veel mensen is het de ultieme vorm van vrijetijdsbesteding: het bezoeken van evenementen. Van festivals tot beurzen, van seminars tot tentoonstellingen. Er zijn duizenden, zo niet tienduizenden evenementen in Nederland. Hoe zorg je nu dat mensen juist jouw evenement als speld uit de hooiberg halen?
Op social media zijn er legio mogelijkheden om aandacht voor je evenement te genereren. Er zijn verschillende platformen, maar ze zijn niet allemaal geschikt om evenementen te promoten. Het beste platform kiezen is een eerste essentiële stap in het ontwikkelen van een degelijke marketingstrategie voor je evenement.
Facebook is bij uitstek het grootste social media platform. Met 10,8 miljoen gebruikers in Nederland is het uitermate geschikt voor het targeten van je doelgroep. Het is erg moeilijk om op te vallen tussen alle berichten op een tijdlijn, maar Facebook heeft zeer geavanceerde advertentiemogelijkheden. Dat is bijvoorbeeld handig wanneer je al een idee hebt wie je daadwerkelijk naar je evenement wil trekken. Sterker nog, Facebook biedt de mogelijkheid een databestand te uploaden, waarna je kan aangeven dat Facebook ‘vergelijkbare personen’ moet targeten. Zeer bruikbaar wanneer je meer tickets wil verkopen bijvoorbeeld. Daarnaast biedt Facebook natuurlijk de mogelijkheid een evenement aan te maken. Dit is een mooie tool om de relatie met je gasten in stand te houden. En natuurlijk moet de live-video functie niet vergeten worden! Zo kunnen mensen die niet fysiek aanwezig zijn, zich toch verbonden voelen met je evenement. Er is echter een groot nadeel: jongeren keren Facebook de rug toe.
Waar het gebruik van Facebook afneemt, stijgt het gebruik van Instagram. Het is daarom het ideale medium om jongeren te bereiken. In Nederland zijn er ongeveer 3,2 miljoen personen actief op Instagram. Zoals iedereen weet is Instagram echter alleen geschikt voor fotogenieke evenementen. Maar eerlijk: welk evenement is niet fotogeniek? Een grappig feitje: Instagramfoto’s die op Facebook gedeeld worden scoren 23% beter dan foto’s die direct op Facebook geplaatst worden. Instagram heeft ook nog de welbekende stories! Via deze stories kun je ook live-video uitzenden.
Evenementen zijn echter niet altijd gericht op consumenten. Er zijn legio zakelijke evenementen waarvoor marketing via social media ook een hele goede optie is. De focus ligt hier echter vaak niet op het verkopen van zoveel mogelijk tickets. De nadruk ligt hier op het vergaren van sponsorgelden, opzetten van samenwerkingen of werven van bijvoorbeeld deskundigen voor je evenement.
Snapchat
Snapchat is nog steeds een groeiend social media platform waar niet iedereen meteen aan denkt. Hoewel het niet zo interessant is in de voorbereiding van het evenement, is het wel uitermate geschikt om in te zetten tijdens het evenement. Je eigen ‘geofilter’ ontwerpen – een filter op basis van locatie – zorgt voor een online variant van mond-tot-mond reclame. Mensen laten graag aan hun netwerk zien waar ze mee bezig zijn en Snapchat is een goed middel om dit zonder drempel op elk moment van de dag te delen.
De meest toepasselijke kanalen kiezen vergt dus een aantal stappen:
- Elk kanaal heeft zijn eigen voordelen en nadelen. Het is belangrijk dat je een goed beeld hebt van je publiek: wie zijn zij en waar vind ik hen?
- Het optimaliseren van je kanalen is een tweede, belangrijke stap. Je kunt het best ervoor zorgen dat je content actueel is. Content van het voorgaande jaar is minder interessant voor je fans.
- De derde stap is het bepalen van je doelen: wat wil je bereiken met je social media marketing? Is dat tickets verkopen, relaties opbouwen of partners aantrekken?
- Als laatste creëer je een goed contentplan. Een contentplan voorkomt dat je met losse flodders gaat schieten en vergroot de effectiviteit van je social media marketing.
Heb jij hulp nodig met het creëren van een marketingstrategie of goede content voor je evenement? Laat het ons weten, wij helpen je graag!