Interactieve content zorgt ervoor dat content persoonlijker wordt voor de gebruiker. Door unieke en creatieve content te bedenken blijft de aandacht van de gebruiker langer vastgehouden. Ook verhoogt het enthousiasme en de kans is groter dat ze, na het zien van de content, er meer informatie over opzoeken. Interactieve content is hier slechts een onderdeel van, maar is bijzonder effectief, omdat het de gebruiker met het bedrijf verbindt.
Een belangrijk element is dat het de gebruiker enige controle of invloed geeft over hun ervaring. De laatste tijd starten veel bedrijven met interactieve contentmarketingcampagnes die er uiteindelijk voor zorgen dat klanten een grotere betrokkenheid hebben en meer volgers krijgen, wat uiteindelijk het aantal klanten kan toenemen.
Hoe je het best aan de slag gaat met interactieve content leg ik je uit in dit blog.
Beoordelingen, quizzen en polls
Door het gebruik van interactieve beoordelingen, biedt je mensen manieren om feedback te geven en meer informatie te krijgen over producten. Quizzen en polls zijn goede manieren om mensen hun meningen te geven. Mensen houden ervan om online quizzen in te vullen en (eventueel) te delen op social media. Wellicht heb je vaak quizzen gezien op Facebook, die werden gedeeld door anderen. Denk bijvoorbeeld aan: ‘Welke haarkleur staat mij het best?’, of ‘Wat was jij in je vorig leven?’. Dit zijn een aantal voorbeelden van quizzen die vaak worden gedeeld. Quizzen kunnen ook worden gebruikt voor meer serieuze onderwerpen en kunnen mensen helpen bij de behoefte om jouw dienst of product te herkennen. Polls worden vaak gebruikt op zowel Facebook en Instagram. De tool bestaat nog niet heel erg lang, maar wordt veel gebruikt. Mensen vinden het leuk om meningen te geven en daarna te kijken hoe anderen over het onderwerp denken.
Vrienden taggen
Met taggen wordt bedoeld dat je jouw vrienden noemt in een bericht. Als jij een leuke of grappige afbeelding ziet op Facebook, dan noem je je vriend in de comments die de afbeelding ook moet zien. Facebook en Instagram zijn dé platformen waar mensen elkaar het meest taggen. Als je een creatief bericht bedenkt, waar je bijvoorbeeld een vraag stelt als: ‘Wie van je vrienden zou dit doen?’, dan zal je wellicht het dubbel aantal bereik genereren. Hoe meer mensen reageren en taggen, hoe meer jouw bericht onder de aandacht komt bij Facebook of Instagram gebruikers.
360-gradenvideo’s
Veel merken richten zich nu op sferische video’s. 360-gradenvideo’’ zijn opgenomen met een omnidirectionele camera (of meerdere camera’s). De video’s geven gebruikers een mogelijkheid om hun telefoon te draaien of het scherm te slepen om een virtuele ruimte te verkennen. De 360-gradenvideo’s zijn krachtig omdat ze twee routes kunnen combineren in immersie en engagement. Er is een ‘first-person exploration’, waar gebruikers de mogelijkheid hebben om het beeld te zien veranderen door middel van slepen of hun telefoon draaien. Er is ook een tweede variant met mogelijkheden voor storytelling. Als een gebruiker door een 360-gradenvideo navigeert kan hij tegelijkertijd luisteren naar een achtergrondverhaal over wat hij aan het verkennen is. Doordat gebruikers volledig opgaan in de video hebben ze dan ook een sterkere emotionele connectie met wat ze ervaren.
Een voorbeeld van een 360-gradenvideo is die van Royal Caribbean
Interactieve ‘gamified’ video
Video hoeft geen eenzijdige uitzending te zijn, maar kan ook een interactieve ervaring creëren. Interactieve video’s bestaan nu al enkele jaren, maar bedrijven zoeken nog de beste manieren om deze trend toe te passen. Voor gebruikers doet gamification beroep op het beloning zoekende mechanisme dat in onze hersenen is ingebouwd. Gamified video’s kunnen dus goed werken bij het organiseren van wedstrijden, giveaways of interactieve video verhalen. Giveaways zie je vaker terug, daarom kan het toepassen van gamification verrassende resultaten opleveren omdat het nieuwer is voor de doelgroep. Gamification kan ook gebruikt worden bij het ontwikkelen van quizzen. De aandacht zal langer worden vastgehouden. De passieve kijker verandert dan in een actieve kijker. Gamification heeft wel enkele nadelen. Het is vrij ingewikkeld om dit te realiseren als je weinig kennis van contentcreatie op dit vlak hebt. Vaak wordt dit gerealiseerd door gespecialiseerde bureaus of andere professionals op dit gebied. Het kan daardoor soms een redelijk duur project worden.
Organisaties moeten moeite doen om hun berichtgeving spannend, boeiend en gericht te houden op de ervaring die ze creëren. Storytelling is hierbij een must om de aandacht van de klanten vast te houden. Hoe meer zintuigen je prikkelt hoe meer meeslepender de ervaring zal zijn. Welke technieken ga jij gebruiken?
Bron: Marketingfacts